Inviterer til vegansk middag i hele januar

La januar bli «Veganuar» oppfordrer Nina Børke fra Werksemd og folkene bak det sosiale middagskonseptet Eat in Common. Nå har de skapt initiativet «31Days – A Veganuary Conversation».

«Veganuar» er et relativt nytt internasjonalt livsstilsimperativ, ikke helt ulikt Movember. Det går ganske enkelt ut på å leve vegansk i januar, og «31Days» er et samarbeidsprosjekt med kuraterte middager hver eneste dag i januar, hos ulike verter i byer over hele verden. 

Nina Børke, Sanda Zahirovic og Metteliva Henningsen.

Det er Eat in Common-innehavere Metteliva Henningsen og Sanda Zahirovic som sammen med Nina Børke fra designstudioet Werksemd arrangerer «31Days – A Veganuary Conversation». Konseptet er enkelt: Hver dag i januar arrangerer en utvalgt vert en middag i sitt hjem. 31 skribenter og 31 fotografer former kreative team som har fått i oppgave om å dokumentere middagene. Alle måltidene har et antall åpne plasser, slik at hvem som helst kan booke seg inn på gjestelisten. 

– Vi vet ikke helt hva dette kommer til å bli, sier initiativtakerne, som beskriver det hele som et sosialt og kulinarisk eksperiment.

Uansett hvilken diett du vanligvis har, er januar måneden for å prøve et vegansk kosthold, mener trioen.

– Som en koalisjon av én veganer, én kjøtteter og én «fleksitarianer», er dette en slags utvidelse av den diskursen vi har gående oss i mellom, en invitasjon til flere om å delta i meningsutveksling rundt betydningen av hvordan vi spiser, forklarer de.

Et uunngåelig skifte

31Days er ment som en inspirerende og leken tilnærming til et voksende globalt imperativ om å tenke nytt med hensyn til hva vi legger på tallerkenen, forklarer Børke.

–  Forbruk og konsum av dyr har en kuriøs og kanskje litt bortgjemt posisjon i vår bevissthet, i avdelingen for det som vi ikke nødvendigvis ønsker å evaluere. Pakket inn i konvensjoner, tradisjoner, relasjoner og emosjoner, er dette et tema som kan være vanskelig å få i tale, sier hun.

– Ikke desto mindre er det slik for tiden at en serie av sammenfallende problemstillinger som klima, helse, fordelingspolitikk og dyreetiske spørsmål, tvinger forholdet til mat frem i lyset og frem i pannen og peker mot det som fremstår som et uunngåelig fremtidig skifte innen matproduksjon. 

– Bakgrunnen for dette prosjektet er å bryte ned barrierer og bygge bevissthet rund hva vi legger på tallerkenen. Vi skal ikke piske eller peke fingre, men lar det bli et samtaleemne rundt et bord, og gjør det enkelt for folk å bidra, forteller Sanda Zahirovic, som til daglig er kreativ leder i Melvær & Lien, og som også har samme rolle i Eat in Common.

Kreative folk tar kulinarisk utfordring

Det vil bli 31 høyst ulike opplevelser, lover Zahirovic. 

– Vi har fått med oss noen fantastiske verter. Disse vil åpne hjemmene sine og sette sitt eget preg på hver enkelt event. Det er enkelte høyprofilerte kokker med, der er også kunstere, eventyrere og musikere med det ene til felles at de har tatt denne kulinariske utfordringen imot med åpne armer.

Det er mange interessante folk fra kreative yrker på listen, blant andre Stein Simonsen, kreativ leder i McCann, Veronica Mike Solheim, redaktør i A New Type of Imprint, designer Daniel Brokstad fra Sagmeister&Walsh, illustratør Hilde Thomsen og fotograf og regissør Andreas Kleiberg.

Vil inspirere

Det foregår et gradvis skifte med hensyn til til mat, mener Metteliva Henningsen, daglig leder i Eat In Common.

– Generelt er folk åpne og motiverte for å prøve nye ting, noe som gjør det desto viktigere å legge til rette for alternativer. Matbloggere og kokker spiller en vital rolle ved helt enkelt å inspirere. En økende bredde av nye plantebaserte produkter er også på vei inn i hyllene, og hvis vi ser på for eksempel Sverige, England eller Tyskland, former dette en ny markedstrend.

Du kan følge hvert eneste måltid på http://31days.no/blog. All dokumentasjonen som produseres av forfattere og fotografer skal resultere i en vegan-kokebok som gis ut neste år.

Dersom du er interessert i å delta som gjest på en av middagene, se www.eatincommon.com.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.