Nedtelling til Gullblyanten: Frederik Horn

Byrålederen i løkkabyrået Ernö forteller om sine favorittjobber fra året som har gått.

69133 f323a original
Skjermbilde fra NSBs nye julefilm fra POL.
69136 6a7d7 original

Selfie i vinduskarm: Frederik Horn, byråleder i Ernö.

Frederik Horn

vant priser på vegne av Ernö allerede før han var ansatt. Det har seg nemlig slik at byrået vant et diplom i Gullblyanten 2013 for stillingsannonsen som resulterte i ansettelsen av Horn som byråleder. I annonsen het det blant annet: «Nå trenger Ernö en ny daglig leder (som også kan ha noe kundeansvar), fordi Aagot har blitt så travel med å være rådgiver.» (du kan se annonsen i mediespilleren).

Med en fortid i Leo Burnett, Bates og Los&Co, og etter ni år som leder av produksjonsselskapet Verdens Sterkeste Mann, har Horn preget bransjen med sin distinkt energiske farge i flere tiår. Han tok over som byråleder i Ernö for et snaut år siden og har ikke sett seg tilbake.

– Dette var overraskende tidkrevende arbeid! Du tenker jo at det går fort å finne noen favoritter, men jo dypere du graver dess vanskeligere blir det. Etter hvert ser du så mye bra at det ikke finnes noen soleklare vinnere, men heldigvis dukker det opp noen perler innimellom som skinner ekstra sterkt.

• POL for NSB

– Jeg synes generelt at POL har gjort en god jobb for NSB. Vil likevel trekke frem julefilmen, som de fortjener en ekstra klapp på skuldrene for, og «Trainspirations». Sistnevnte er et meget solid stykke arbeid. Veldig fin innsikt, bra produksjon og passe sære og morsomme ting man kan bruke tiden til på toget. Har særlig sans for strikke-toget og Jan Thomas-toget.



• TRY for Telenor Bredbånd

– Jeg synes også jobbene TRY har gjort for Telenor Bredbånd gjennom året er varme og fine i en ellers kald og vrien kategori. Lett å like og bra laget.


• SMFB for Kvikk Lunsj

– Det er noe veldig spenstig og interessant ved Kvikk Lunsj-kampanjen «Et urbant fjelleventyr» fra SMFB. Helt annerledes enn tidligere reklame for Kvikk-Lunsj, selv om det også her er en god dose norsk natur.


• TRY for FINN.no

– Årets filmer fra FINN er fantastisk tatt ut, på en utrolig presis innsikt. Jeg var også veldig glad i radiokampanjen «Wow, den var … FINN» som var forløper for denne kampanjen, og som byrået vant gull med i Radio/Audio i fjor.


Du er jo en kledelig beskjeden fyr, men hvis du hadde fått anledningen til å skryte litt av eget byrå, hva ville du da trukket fram?

– Jeg synes jobben vi gjorde i forbindelse med «Krafttak mot kreft» er et solid stykke arbeid. Først og fremst reklamefilmen, men det er også gøy å se hvordan den spredte seg organisk via Kreftforerningens Facebook-side. Filmen ble delt videre i stort monn, som jo er et slags bevis på at den har fungert og truffet en nerve i befolkningen. Ellers synes jeg kampanjen vi gjorde for Trygg Trafikk hvor foreldre skal lære å feste sikkerhetsbeltet korrekt på barn, også er et godt stykke arbeid. De er nok de to fremste kandidatene.

Gullblyanten 2015 arrangeres 4. mars på Plaza i Oslo. Les mer om frister og innlevering her.