ANTI får Coca-Cola

Ønsket om mer trykk på det norske markedet ligger bak avgjørelsen om å velge ANTI som Coca-Colas nye reklamebyrå i Norge.

70507 ca128 original
Kreativ leder Kjetil Wold og administrerende direktør Kenneth Pedersen i ANTI. Arkivfoto: Pål Laukli/Tinagent

For første gang på flere år har Coca-Cola Norge inngått en fast samarbeidsavtale med et lokalt reklamebyrå. ANTI skal fremover være med på utviklingen av flere av kampanjene til Coca-Colas merkevarer i Norge.

De siste årene har det er i stor grad vært internasjonale reklamebyråer som har laget lokale kampanjer for brusgiganten i Norge. Fem byråer ble invitert til pitch, og konkurransen i toppen var tøff, ifølge Coca-Cola, som forteller om høy kvalitet på bidragene fra de ulike byråene. ANTIs syn på merkevarebygging oppgis som årsaken til at de skilte seg ut.

Det lille ekstra

– Både markedet og markedsføringen har endret seg i raskt tempo de siste årene, og vi må tilpasse oss disse forandringene. ANTI leverte det lille ekstra som beviste at de er en god match for oss med tanke på hvordan vi ønsker å jobbe med våre merkevarer fremover. Nå ser vi virkelig frem mot et spennende samarbeid, sier Anne-Marit Ihlen, Franchise Marketing Manager i Coca-Cola Norge.

Å tenke nytt er også noe ANTI kommer til å fokusere på i arbeidet med Coca-Cola, forteller de.

– Vi synes det er utrolig spennende at Coca-Cola har valgt ANTI, og jeg tror det er vårt tankesett og hva vi står for, «a new type of interference», som har trigget dem til å velge oss. Med teamet hos Coca-Cola og teamet hos oss vet jeg vi skal klare å utfordre dem på en ny og annerledes måte, sier medgründer og administrerende direktør i ANTI, Kenneth Pedersen.

Ny merkevarestrategi

I januar lanserte Coca-Cola den globale kampanjen «Taste the feeling», og en såkalt One brand-strategi, som betyr at fire ulike Coca-Cola varianter nå er samlet under én og samme merkevare. Å løfte frem den gode smaken og valgmulighetene skal være et viktig fokusområde.

– Vi har mange spennende prosjekter på gang i 2016, og gleder oss til å utvikle og gjennomføre gode ideer sammen med ANTI fremover, avslutter Anne-Marit Ihlen hos Coca-Cola.