Fem i Nasjonalmuseet-finale

Fem byråer har kvalifisert seg videre i Nasjonalmuseets konkurranse om å utvikle ny logo og ny grafisk profil.

70396 ccfa0 original
Illustrasjon: MIR AS, Kleihues + Schuwerk Gesellschaft von Architekten mbH, Statsbygg

Nasjonalmuseets konkurranse om å utvikle ny logo og ny grafisk profil startet i fjor høst, og er en konkurranse i to deler. Til den første kvalifiseringen ble det mottatt hele 42 tilbud fra norske og internasjonale aktører.

Disse er nå vurdert av en jury bestående av fem representanter fra Nasjonalmuseet samt to eksterne designere: Eivind Solberg (Art Director, Fjeldheim & Partners) og Margareth Rynning (Førstelektor, Westerdals Oslo School of Arts Communication and Technology).

Kriteriene for utvelgelse har vært oppgaveforståelse, forslag til arbeidsprosess, motivasjon samt vurdering av tidligere utførte arbeider.

– Etter en spennende prosess, er det nå en stor glede å få presentere de meget sterke finalistene. Den store interessen for konkurransen både i Norge og internasjonalt viser at det nye Nasjonalmuseet vekker god oppmerksomhet. Nå har vi store forventninger til de utvalgte kandidatenes forslag i finalerunden, sier Nasjonalmuseets direktør, Audun Eckhoff.

Følgende designbedrifter inviteres med videre:

  • Anti Inc. AS
  • Fabrique
  • Metric Design AS
  • Neue Design Studio AS
  • Snøhetta Brand Design AS

I finalerunden blir oppgaven å utarbeide skisseforslag til ny logo og ny visuell identitet. Forslagene leveres Nasjonalmuseet til påske. Deretter skal det juryeres, før endelig beslutning om valg av samarbeidspartner offentliggjøres i begynnelsen av mai måned.