Fretex utfordrer unge gründere

Studenter skal lage framtidens secondhand-butikk på oppdrag fra Fretex. Målet er å treffe yngre målgrupper med gjenbruksklær.

71074 2a028 original
Foto © Fretex
71077 65490 original
Foto © Fretex

Med det grønne skiftet vokser behovet for gründerskap i landet. Fretex engasjerer for tiden studenter i Oslo, Bergen og Trondheim til å forme fremtidens løsninger. Med frie tøyler skal studentene utvikle konsept, markedsføre og drifte en pop-up butikk, og har siden nyåret blitt rekruttert til å delta på Fretex Gründer Challenge. Kampanjen, som er utviklet i samarbeid med PR-operatørene, går ut på å forme fremtidens løsninger for secondhand-klær, og få unge mennesker til å velge gjenbruk i større grad når de skal handle klær.

Kristin Hareide, utviklingssjef for butikkene i Fretex.

– Vi vil finne bedre og mer innovative løsninger når vi skal treffe en yngre målgruppe. Mange ønsker å ta valg som er miljøvennlige, men vet ikke alltid hvordan, forteller Kristin Hareide, utviklingssjef for butikkene i Fretex. Hun mener det er spennende å satse på studenter som er midt i målgruppen.

Kan være framtidens løsning

Både studentteam, skoler og byer settes mot hverandre, og studentene oppfordres til å satse på egne ideer.

– For Fretex er det viktig å nå yngre målgrupper og går derfor utradisjonelt til verks. Vi vil knytte dem nærmere til merkevaren gjennom involvering og engasjement, forteller Hanne Kjærnes, kundeansvarlig i PR-operatørene.

NTNU vs. Høyskolen Kristiania vs. Handelshøyskolen BI

Målet med rekrutteringen av studentene er å sørge for god variasjon blant fagmiljøene på de forskjellige skolene. Det har Fretex lykkes med, ifølge PR-operatørene, og søknader har kommet inn fra Handelshøyskolen BI, Westerdals Oslo ACT, Høyskolen Kristiania og NTNU.

– Det blir spennende å se de ulike tilnærmingene, og hvilke variabler som faktisk er avgjørende for å lykkes. Om det er det økonomiske aspektet, kommunikasjonen eller butikkoppsett, eller kanskje den teknologiske innovasjon. Det gjenstår å se, forteller Hareide. Hun påpeker at de gruppene som faktisk skal delta i konkurransen ikke er valgt ut enda. Totalt skal seks grupper delta.

Mentorer som veiledere

Fretex ønsker å gi studentene størst mulig læringsutbytte og har fått mentorer som skal følge hvert sitt studentteam. De er selv fra gründermiljøet og vet hva studentene skal gjennom. Fretex har fått med seg navn som MagMaLou, Douchebags, delingsøkonomitjenesten leieting.no, jobbsøkerappen mojob, klesbutikkene Livid Jeans og Regn.

– Jeg ble skikkelig glad for å bli spurt om å være mentor for Fretex Gründer Challenge. Jeg er stor fan av Fretex, og heier på alle tiltak de gjør både med hensyn til gjenbruk, miljø og bærekraftighet, og nå også deres fokus på å motivere og «preppe» Norges nye generasjon av gründere, forteller Marthe Kveli Valeberg i MagMaLou.

Studentene setter i gang prosessen andre uken i mars og vil ha nesten en måned på å forme konsept og drive markedsføring før butikken holdes åpen i tre dager.