McCann og Ruter til topps i «Tett På»

McCann Oslo stakk av med den fjerde og siste kvartalsseieren av Amedia Markeds reklamekonkurranse «Tett På» for 2015. «Tett på» kårer den beste reklamen i Amedia Markeds lokale medier.

70639 e4070 original
Ruter-teamet besto blant andre av Torjan Vastveit, Mette Løland, Ingrid Lea, Thale Høy-Petersen, Torny Hesle og Anne Hildremyr.
70645 2edef original
Alpakka-annonsen som imponerte juryen i «Tett på».

Med «Tett På» hedrer Amedia den beste og mest kreative reklamen på lokale flater. I det siste kvartalet i 2015 var det ingen som kunne måle seg med McCanns kampanje for kunden Ruter.

Flere, oftere

Målet med Ruter-kampanjen var å få flere til å reise oftere med kollektiv transport. Blant annet skulle man få de som benyttet kollektiv transport i forbindelse med jobb og skole, også til å reise kollektivt i fritiden. Man skulle også øke kjennskapen til Ruters tilbud samt styrke Ruters omdømme. Kampanje-perioden var fra januar til oktober 2015.

I Ruter-teamet var kreatørene Torny Hesle, Thale Høy-Petersen og Ingrid Lea. Rådgiver var Bjørn Erling Solberg, mens Mette Løland var prosjektleder. Torjan Vastveit var designer. På laget var også Anne Hildremyr som grafisk designer. Mediebyrået Starcom var representert ved Einar Karlsen, Bjørn Granlund og Lars Gunnar Lind.

Flere ulike medier ble benyttet i kampanjen. Blant lokalmediene som ble benyttet var Enebakk Avis, Indre Akershus Blad, Raumnes, Romerikes Blad, Varingen, Budstikka og Østlandets Blad. Aftenposten og Clear Channel ble også benyttet. I tillegg fikk kampanjen også mye redaksjonell omtale.

Digital delingstjeneste

Nettsiden www.4000holdeplasser.no var sentral i hele kampanjen og ble utviklet som en digital delingstjeneste. Publikum skulle dele inspirasjon med hverandre, med Ruters holdeplasser som utgangspunkt. Det skulle være budskap med lokal forankring og nerve. Man ønsket å skape engasjement rundt Ruter og holdeplassene.

Juryen har bestått av Magnus Høgberg Hansen (juryleder) fra Anorak, Christian Braathen-Nordland fra S&B-N, Sveinung Arnestad fra SMFB og Marie Sundling fra Amedia Marked.

Juryen mener blant annet følgende om vinnerarbeidet: «4000 holdeplasser har med hjelp av lokalt engasjement skapt veldig mye bra innhold. Bra tenkt. Vi gleder oss til boka … »

Fire vinnerjobber

Dermed er alle kvartalsvinnerne klare. I første kvartal vant reklamebyrået Naug & Venner for en annonse for Audi. I andre kvartal gikk SMFB til topps med annonser for IKEA. I tredje kvartal vant SMFB med en kampanje for kunden Mondelez og Freia Melkesjokolade og siste kvartal ble vunnet av McCann og Ruter.

Vinneren av «Tett på» 2015 blir kåret og får utdelt prisen under Gullblyanten 4. mars.