Norske OL-talenter i global kampanje

I forbindelse med Ungdoms-OL på Lillehammer har to av Norges største vintersporttalenter blitt håndplukket ut til å være med i den globale Samsung-kampanjen #TheOnlyWayToKnow.

70573 1cc8e original
Kampanjevideoen for #TheOnlyWayToKnow viser idrettstalentenes brutale treningsregime. Du ser filmen nederst i saken.

Kampanjen #TheOnlyWayToKnow av Samsung samler en rekke idrettstalenter verden over. Målet er å få unge idrettsutøvere til å trosse barrierene de møter i hverdagen, og at innsatsen de legger ned verdsettes.

Blant utøverne i kampanjen er de norske stortalentene Vebjørn Hegdal (langrenn) og Markus Kleveland (snowboard). De ble valgt basert på sine sportslige prestasjoner og glødende ønsket om å bli best, og figurerer i en kampanjevideo som viser talentenes brutale treningsregime.

– De viser mot og vilje til å trosse ytre press og tvil, samtidig som de ofrer elementer som utgjør livet til en «normal» tenåring, sier Hayle Chun, Global markedssjef i Samsung.

Trodde det var tull

Vegard Hegdal synes det er stas å bli valgt med i Samsungs reklamekampanje.

– Jeg synes det er sykt kult å bli valgt ut til å være med i kampanjen, men er fortsatt litt sjokka. Jeg var sikker på at det var noen kompiser som tulla med meg. Heldigvis tok jeg feil.

– Lurer på hva jeg driver med

Hegdal legger ikke skjul på at treningstimene har blitt mange.

– Noen ganger lurer jeg på hva jeg driver med. Jeg står opp tidlig, trener i timevis i all slags vær, kun for å stå på toppen av seierspallen. Men når jeg får medaljen rundt halsen er alle timene med hard trening og slit verdt det. Hvis du virkelig brenner for noe, gjør du alt for å nå målene dine. Det er det eneste som funker, sier han.

Vil hylle ungdomsutøvere

– Mange unge er i dag redde for å forplikte seg til en idrett, da de tror at det vil gjøre det umulig å utforske andre muligheter. For å bekjempe denne vrangforestillingen og samtidig få flere unge til å følge sine drømmer, ønsker vi å hylle unge idrettsutøvere verden over som hver dag jobber knallhardt for å nå sine mål, fortsetter Chun.

#TheOnlyWayToKnow-kampanjen er utviklet av 72 and Sunny (Amsterdam) og skal benytte seg av flere kanaler som sosiale medier til å gi publikum innsikt i hverdagen under Ungdoms-OL på Lillehammer.