Brukeropplevelse-heder til Itera

Internasjonal anerkjennelse til Itera og Forsvarsbygg da tjenesteportalen «Basen» ble finalist i Interaction Awards, også kjent som IxDA.

71725 4b59e original
Teamet bak «Basen»

Det norske kommunikasjons- og teknologiselskapet Itera fikk hederlig omtale i den internasjonale kåringen av gode brukeropplevelser, Interaction Awards 2016 i Helsinki. Iteras løsning «Basen», utviklet for Forsvarsbygg, ble trukket ut som finalist blant flere hundre bidrag fra aktører som Adobe, Philips, IDEO, Frog og Cooper i kategorien for Optimalisering.

«Basen» er en offentlig digital tjenesteportal hvor Forsvarsbygg yter tjenester til Forsvaret, og løsningen har medført betydelig effektivisering. Den lar brukerne søke om forsvarsbolig, melde feil eller mangler, samt søke om overnatting ved kurs eller militærøvelser. Prosessene ble forenklet og digitalisert for å sikre en best mulig brukeropplevelse. Undersøkelser viser at det nå kun tar seks minutter å fylle ut en boligsøknad. Dette tok tidligere nærmere tre timer, og innebar omfattende og tungrodde papirskjemaer.

– Vi er veldig stolte over at «Basen» nå har vakt internasjonal oppsikt, men vårt viktigste fokus har vært å gjøre hverdagen for Forsvarets ansatte litt enklere, og samtidig jobbe mer effektivt. Vi er fremdeles i startgropen, men med dette melder vi oss for alvor på digitaliseringskappløpet i offentlig sektor, sier Cecilie Jentoft, leder for bolig og kvarter i Forsvarsbygg.

– Vi kjenner Forsvarsbygg som en virksomhet med stor vilje og evne til både å tenke nytt og å sette brukeren i sentrum. Felles tilnærming og ambisjonsnivå har gjort at både samarbeidet og resultatet ble svært bra, sier Thordur Arnason, Chief Innovation Officer i Itera.

Les mer om «Basen» her.