GK og TRY med flest finalister i Gullkorn

Geelmuyden Kiese og TRY har begge syv finalister med i PR-kåringen Gullkorn, og er dermed de to byråene med flest vinnersjanser.

79455 3542a original
Fra «Verdens største lekeland» av Geelmuyden Kiese for DNT.

Ifølge PR-foreningen KOMM viser årets Gullkornfinalister stor bredde, med 25 ulike prosjekter fra til sammen 27 oppdragsgivere og 10 byråer. Flest finalister kommer fra Geelmuyden Kiese og TRY, som begge er representert med syv finalejobber.

− At det er så mange forskjellige prosjekter blant finalistene er et bevis på at nivået er gjennomgående høyt i norsk kommunikasjonsbransje. Mange av disse finalistene vil trolig også hevde seg godt i internasjonal sammenheng, sier Kristian Sarastuen, jurygeneral i årets Gullkornkonkurranse.

DNT og Veidekke godt representert

Blant de mange prosjektene som er funnet verdig finaliststatus er det særlig DNTs «verdens største lekeland» som er utviklet sammen med Geelmuyden Kiese og Veidekkes «Sammen bygger vi fremtiden» som er utviklet sammen med Dinamo som utmerker seg med tre finalebilletter hver.

− Å være valgt som finalist er en utmerkelse i seg selv når nivået er så høyt som det er i år. At samme jobb er nominert i tre kategorier er en bragd. Det er allikevel ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom antallet nominasjoner og hvem som vinner. Årets prisutdeling blir derfor særlig spennende, sier Sarastuen.

I tillegg til at det skal deles ut priser i ni hovedkategorier, skal det også hedersprisene «årets gullkorn», «KOMMs hederspris», «årets talent» og den nye «kundeprisen» deles ut. Prisutdeling går av stabelen 15. november på Latter i Oslo.

Det var ingen påmelde jobber i kategorien Finansiell kommunikasjon, og i kategori for Kampanje B2B valgte juryen å ikke velge ut noen finalister eller vinnere.

Oversikt finalister gullkorn 2016

Holdningskampanjer

  • «Et smykke for en flyktning» for NOAS av Something Good/Good Morning
  • «Kan du snakke kan du bidra» for Røde Kors av TRY
  • «Opplysningsløypa – verdens vakreste nattevandring» for Norad av Gambit H&K
  • «Sammen bygger vi fremtiden» for Veidekke av Dinamo
  • «Daron – jakten på kunnskap» for Norad av Gambit H&K og Dekode

Innholdmarkedsføring

  • «Mobilteknologi kan gjøre fantastiske ting» for Telia av PR-operatørene, DDB og Carat
  • «4000 holdeplasser» for Ruter av McCann
  • «Verdens største lekeland» for DNT av Geelmuyden Kiese
  • «Sammen bygger vi fremtiden» for Veidekke av Dinamo

Krise og issues management

  • «VM i skiskyting» for VM i skiskyting av JCP

Internkommunikasjon

  • «Statsansatte reading mean tweets» for YS av Geelmuyden Kiese
  • «Ta en for laget» av og for DNB
  • «Rustet for arbeidslivet» for KIWI av Geelmuyden Kiese
  • «OSL-kulturminister» for Avinor av Geelmuyden Kiese

Kampanje b2c

  • «Verdens største lekeland» for DNT av Geelmuyden Kiese
  • «VW Trailer Assist» for Harald A. Møller av TRY
  • «NM i Taco» for Arla av JCP
  • «Norsk Juleindeks» for Matprat av Anorak

Sosiale medier

  • «Verdens største lekeland» for DNT av Geelmuyden Kiese
  • «Eventyreren» for Alfa sko av PR-operatørene
  • «VW Trailer Assist» for Harald A. Møller av TRY
  • «Kan du snakke kan du bidra» for Røde Kors av TRY

Virksomhetskommunikasjon

  • «Søndagsturer» for Avis av Something Good/Good Morning
  • «Prosjekt Fantasi» for Statoil av TRY
  • «Rekrutteringskampanje for UiO» av Gambit H&K
  • «Sammen bygger vi fremtiden» for Veidekke av Dinamo

Måling og evaluering

  • «Snuskampanjen» for Helsedirektoratet av Burson-Marsteller og TRY
  • «Rekrutteringskampanje for UiT» for UiT – Norges arktiske universitet av Burson-Marsteller
  • «Uke 31» for NSB av TRY

Innovasjon

«Volvo V» for Volvo av JCP

  • «Norsk Juleindeks» for Matprat av Anorak
  • «Det beste fra brygga rett i mobilen» for Aker Brygge av Geelmuyden Kiese