Spotify takker for et besynderlig år
Den største kampanjen noensinne fra streaming-giganten foregår utendørs.
Spotify er i gang med sin største kampanje noensinne, en humoristisk utendørs-satsing som henter ammunisjonen fra egne tall og data, ofte med lokalt tilsnitt. Eksempelvis denne fra Storbritannia: «Dear 3,749 people who streamed "It's The End Of The World As We Know It" the day of the Brexit Vote. Hang in There.»
En av utendørsplakatene fra New York lyder slik: «Dear person in the Theater District who listened to the Hamilton soundtrack 5376 times this year. Can you get us tickets?».
Alle annonsene takker av med «Thanks 2016, it's been weird», noe det er vanskelig å være uenig i. Ifølge AdAge skal kampanjen gå i 14 større markeder, Sverige og Danmark inkludert, men ikke i Norge.
Kampanjen er utviklet in-house hos Spotify i New York. Ifølge Chief Marketing Officer Seth Farbman fikke de ideen etter fjorårets «Year in Music»-kampanje, der data fra lyttere i forskjellige geografiske områder ga uventet interessant innsikt.
– Det ga oss ideen om å la kampanjen gjenspeile de forskjellige kulturene gjennom lyttervaner. Det har vært debattert om big data er med på å kvele kreativiteten, men vi snudde det hele på hodet, sier han til AdAge.