TRY vant årets Gullkorn
TRY og den multiprisvinnende «Volkswagen trailer assist»-kampanjen ble kåret til Årets Gullkorn under den årlige PR-prisutdelingen tirsdag kveld. Preben Carlsen i Trigger ble æret med Årets Hederspris.
Gullkorn arrangeres av kommunikasjonsbransjens interesseorganisasjon KOMM. Under årets Gullprisutdeling på Latter i Oslo tirsdag kveld, var det TRY som ble tildelt den aller gjeveste prisen Årets gullkorn for «Volkswagen trailer assist» for Harald A. Møller. Juryen begrunner blant annet valget med at vinnerbidraget har bidratt til å hjelpe kunden ut av den største krisen de noen gang har stått overfor. Ikke bare ble kunden hjulpet ut, men kunden kom fra skrekken tilnærmet uten skrammer.
− Årets Gullkorn har utmerket seg i ett år der vi har veldig mange sterke bidrag. Vinnerbidraget scorer høyt både på kreativitet, gjennomføring og resultat. Det er et komplett bidrag, sa jurygeneral Kristian Sarastuen under prisutdelingen.
Dinamo med to gull
I tillegg til TRY utmerket Dinamo seg med to gull for to forskjellige jobber for Veidekke, «Sammen bygger vi fremtiden» for Veidekke i kategoriene Holdningskampanjer, og «Har du det som skal til?» i kategorien Virksomhetskommunikasjon. TRYs «Volkswagen trailer assist» vant også gull i kategorien Sosiale medier, mens JCP vant gull for «NM i taco» for Arla i kategorien Kampanje B2C. Burson-Marsteller vant i kategorien Måling og evaluering for en rekrutteringskampanje for UiT, mens Anorak stakk av med seieren i kategorien Innovasjon med «Norsk juleindeks» for Matprat. I kategorien Internkommunikasjon var det «Ta en for laget» av DNB som vant, en jobb som var gjennomført uten byråmedvirkning. Det ble ikke delt ut gull i kategoriene «innholdsmarkedsføring» og «krise- og issues management».
− Vi har stilt strenge krav til Gullkorn i år, og alle vinnere og nominerte bidrag er kommunikasjonsarbeid av høy kvalitet. Det er stor bredde og det viser hvilken kapasitet som preger norsk kommunikasjonsbransje. Vi ser også at norske bidrag spiller i høyeste divisjon internasjonalt. Det gjorde vi ikke for noen år siden, sier juryleder Sarastuen.
Tidenes yngste hedersprisvinner
Hvert år deler styret i KOMM ut en hederspris til en person som i særlig grad har bidratt til å utvikle og løfte kommunikasjonsbransjen gjennom sitt arbeid. I år gikk hedersprisen til gründer og konsernsjef i Trigger, Preben Carlsen. Han ble med det tidenes yngste hedersprisvinner. I begrunnelsen for prisen heter det blant annet at Carlsen er en fagnerd med et brennende hjerte for kommunikasjon, at han er opptatt av å bidra til at verden blir et bedre sted. Han omtales også som kompromissløs og sta som et esel, et arbeidsjern uten like og en av bransjens smarteste hoder.
− Preben og Trigger har på knappe seks år rukket å utrette det mange andre bruker et helt liv på å oppnå. Siden oppstarten i 2010 har de vunnet det som er å vinne av priser både her i landet og internasjonalt, de er kåret til verdens beste kreative byrå av Holmes Report og de har vokst fra 4 til over 40 ansatte. Men viktigst av alt har de fått hele den norske kommunikasjonsbransjen til å løfte seg flere hakk, sier styreleder i KOMM, Stian Lyberg.
Årets talent jobber i JCPR
Prisen for Årets talent i kommunikasjonsbransjen gikk til JCPRs Rebecca Goodchild (26). Etter bare to og et halvt år i bransjen er hun i dag ansvarlig for en tredjedel av inntekten i byrået hun jobber i.
− Bransjen består av langt mer sammensatt kompetanse enn for bare noen få år siden, og kampen om talentene er stor. Derfor er det ekstra hyggelig når opplagte talenter som Rebecca finner sin vei til bransjen, sier Lyberg.
Kundepris til Kiwi
For første gang ble det under årets Gullkornarrangement også delt ut en kundepris. Prisen deles ut til en oppdragsgiver som over tid har arbeidet strategisk og systematisk med kommunikasjon, og bidratt til å styrke kommunikasjonsfaget i Norge. Prisen ble tildelt kommunikasjonsavdelingen i Kiwi, som på få år og med begrensede ressurser har klart å løfte omdømmet til Kiwi betydelig sammen med sitt byrå Geelmuyden Kiese.
− Kommunikasjonsbransjen er avhengig av kunder som holder et høyt faglig nivå, som utfordrer og bidrar til at vi som bransje utvikler oss. Kiwi er en slik kunde, avslutter Lyberg.
Vinneroversikt:
- Årets gullkorn: «Volkswagen Trailer Assist» av TRY for Harald A. Møller
- Holdningskampanje: «Sammen bygger vi fremtiden» av Dinamo for Veidekke
- Kampanje B2C: «NM i taco» av JCP for Arla
- Innovasjon: «Norsk juleindeks» av Anorak for Matprat
- Virksomhetskommunikasjon: «Har du det som skal til?» av Dinamo for Veidekke
- Internkommunikasjon: «Ta en for laget» av og for DNB
- Innholdsmarkedsføring: Gull ikke utdelt
- Sosiale medier: «Volkswagen Trailer Assist» av TRY for Harald A. Møller
- Krise og issues management: Gull ikke utdelt
- Måling og evaluering: «Rekrutteringskampanje» av Burson-Marsteller for UiT