Stokke vil vokse med Creuna

Tripp Trapp-stolen fra Stokke ble den soleklare vinneren i Aftenpostens kåring av beste norske design gjennom 100 år. Nå er det Creuna som skal spre barneutstyrsleverandøren Stokkes verdier ute i verden, som ny global byråpartner.

84222 fe82b original
Fra venstre: Anders Asheim, Line Mevassvik, Anna Pradzynska (Stokke); Beate Haugane, Petter Andersen og Kristina Nyjordet.

Den ikoniske stolen designet av Peter Opsvik i 1972 er bare et av mange Stokke-produkter som i dag gjør stor suksess. Barnevognen Stokke Xplory og sengen Stokke Sleepi har også høstet stor internasjonal anerkjennelse og distribueres i dag over hele verden. I 2013 fikk Stokke koreanske eiere, etter å ha vært i norsk eie siden 1932, men er fremdeles sterkt representert i Norge med kontorer både i Oslo og Ålesund.

Kryssdisiplinær drømmejobb

Etter en større byråkonkurranse, hvor både norske og internasjonale byråer deltok, falt valget på Creuna.

– Vi har jobbet mye og hardt for å vise Stokke hva vi kan, så jubelen sto i taket her på Skøyen da vi fikk beskjeden om at de ønsket å jobbe videre med oss, sier kundeansvarlig og senior rådgiver i Creuna, Line Mevassvik.

Hun beskriver Stokke som en drømmekunde, en sterk norsk merkevare i et stort og konkurranseutsatt globalt marked, som utnytter hele byråets kryssdisiplinære kompetanse.

– Denne kunden lar oss virkelig utnytte hele vårt potensial. Vi får mulighet til å skape integrerte leveranser i krysningspunktet mellom innsikt, teknologi og kreativitet, som er akkurat der vi jobber best, sier Mevassvik.

Store ambisjoner

Creuna har allerede løst flere spennende oppdrag for sin nye oppdragsgiver.

– Vi var veldig imponert over det Creuna leverte i byråkonkurransen. Teamet viste en grundig tilnærming, svært god merkevareforståelse, smittende entusiasme og en strålende evne til å utfordre oss uten å miste grepet om kjernen i merkevaren vår, utrykt gjennom taglinen «Designed to be close». Nå som vi er i gang med «hverdagen» er det fint å se hvordan de angriper våre sammensatte markedsutfordringer. Vi tror løsningene Creuna lager vil skape stor verdi og fungere i våre markeder, sier Anna Pradzynska, Global Marketing Director i Stokke.

Stokke er en av Norges best kjente og kjære merkevarer, og vinner stadig større terreng internasjonalt. De har store ambisjoner i sin strategi mot 2020.

– Å bygge kjennskap og preferanser på tvers av kulturer i svært ulike markeder, er en krevende og utrolig spennende oppgave. Ved å ha et tett og langsiktig samarbeid med Stokkes ledelse og markedsteam, er jeg sikkert på at vi kan skape gode resultater sammen, avslutter Mevassvik.

Kjerneteamet i Creuna består av Petter Andersen og Anders Asheim (kreativt ansvarlig), Beate Haugane (prosjektleder), Kristina Nyjordet (designer) og nevnte Line Mevassvik. Disse vil jobbe integrert med flere fagdisipliner i Creuna.