Freia frikjent i MFU

Matbransjens Faglige Utvalg har vurdert at reklamefilm en «Ta den gode tida tilbake» ikke er rettet særskilt til barn

Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) har behandlet en klage på utformingen av reklamefilmen til Freia Melkesjokolade med tematikken «Ta den gode tiden tilbake», plassert i programmet Norske Talenter før kl 21. 

Klageren mente at denne filmen var markedsføring særlig rettet mot barn under 13 år. MFU har ikke gitt klager i medhold i dette. I sin vurdering har Utvalget blant annet lagt vekt på at det voksne budskapet «Ta den gode tiden tilbake» ikke er en problemstilling som barn forholder seg til. 

Dessuten sier Utvalget at det er anledning til å knytte seg opp mot familiens hyggestunder som minne om en skitur er uten at det derved blir markedsføring særskilt rettet mot barn. 

Utvalget var enstemmig i sin vurdering.

Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.