Kronerulling for gigantisk zombie-tegneserie

Andreas Rønning, regissør i Kandidat, står bak den nær 300 sider lange, en kilo tunge grafiske romanen «Z for Zombie». Nå jobber han intenst med Kickstarter-kampanjen som skal finanisere utgivelsen.

I sitt vanlige virke er Andreas Rønning regissør i produksjonsselskapet Kandidat, der han blant annet har laget reklamefilmer for Rema 1000 og Glava, samt musikkvideoer for artister som Marit Larsen og Briskeby. De siste årene har han imidlertid hatt en «hobby» som har blitt stadig mer altoppslukende: «Z for Zombie», som opprinnelig startet som et 109 sider langt spillefilmmanus. 

– Jeg tok så kontakt med Trond Kulterud som jeg har jobbet sammen en del med hensyn til storyboards, illustrasjoner og animatics, og spurte om han hadde lyst til å illustrere blekka. Det ville han, forteller Rønning til kreativtforum.no.

– Vi tenkte at dette skulle ta 2-3 måneder, kanskje et halvt år hvis vi virkelig brukte tid. Det viste seg at læringskurven skulle være bratt og selvdisiplinen litt slakk, så tilsammen har denne hobbyen tatt circa syv år fra begynnelse til Kickstarter.

Lang vei til målet

Det ferdige verket består av over 3000 tegninger, nesten 300 sider og en kilo tung bok ved navn «Z for Zombie». 

– Det er et ambisiøst prosjekt som ingen forlegger vil ta i, så veien til realisasjon har vært lang. Vi er ikke helt i mål, men vi jobber med saken.

Andreas Rønning og Trond Kulterud (bak) ble satt i bås på WonderCon.

I forrige uke pakket Rønning og Kulterud sekkene sine og fløy til Anaheim i California, hvor de tilbrakte tre dager på tegneserie- og science fiction-messen WonderCon, og de melder at responsen på «Z for Zombie» var overveldende bra.

Å markedsføre en zombie-gigant

Det viktigste arbeidet gjenstår, nemlig trykk og lansering. Da hjelper det å jobbe i reklamebransjen. 

– En reise i SoMe-markedføring er nødvendig når man ikke skal bruke penger. Vi fikk hjelp av det kreative gode hodet til Magdalena Kamøy i Trigger til å tenke litt utenfor boksen, og vi bestemte oss for å lage en Zombie-kostyme og lage en liten film om Donald Trump. De tankene skapte en god grobunn for en stille vekst på sosiale flater. Vi har til nå klart å få 7300 følgere på Facebook. Og det er på FB hovedkommunikasjonen med fansen skjer. 

Kickstarteren har 13 dager igjen, vi nærmer oss 50 prosent finansiering med stormskritt, og vi har håpet fortsatt høyt på gjennomføring.

– Jeg merker at den SoMe-gerilja-skolen jeg nå har gått egentlig bare handler om to ting: Historiefortellingen og hvem du skal fortelle din historie til. Det handler om å fange de riktige menneskene for prosjektet og holde oppmerksomheten deres. Dette har jeg nå jobbet med i over et år med, og den målrettede jobbingen vil kanskje gjøre at jeg får min tegneserie ut i verden, sier Rønning håpefullt.

Om du ønsker å hjelpe, bare er nysgjerrig, eller begge deler: gå på hjemmesiden zforzombie.com, hvor du finner lenke til Kickstarter-siden.

«Z for Zombie» i sosiale medier: 

Facebook
Twitter
Instagram




Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.