Nytt opphavsmerke for norsk sjømat

Per Sandberg og administrerende direktør Renate Larsen i Sjømatrådet lanserte det nye opphavsmerket «Seafood from Norway» i Brussel i dag. Det nye merket garanterer norsk opphav og skal bidra til å forsterke norsk sjømats posisjon globalt.

84784 8f136 original
84785 cef57 original
84786 5f886 original
84787 9fb08 original

– Sjømat er en av Norges viktigste eksportnæringer, og har potensiale til å bli vår sterkeste merkevare globalt. Med det nye opphavsmerket tydeliggjør vi Norge som avsender og garantist for verdens beste sjømat. Vi ønsker et opphavsmerke som hele sjømatnæringen kan være stolt av, og bidrar til å løfte næringen inn i en fremtid der sjømat er vår viktigste eksportvare, sier Renate Larsen, administrerende direktør i Norges sjømatråd.

Lansering i Brussel

Selve lanseringen av det nye opphavsmerket fant sted på et av årets viktigste begivenheter innen sjømat. På standen til Norges sjømatråd, under verdens største fiskerimesse i Brussel, var næringsaktører, media og fiskeriminister Per Sandberg tilstede under den digitale avdukingen av opphavsmerket.

– Dette merket skal bli norsk sjømats nye symbol ute i verden. Når en japaner eller brasilianer finner norsk sjømat i butikkhyllene skal de fleste produktene være merket med dette opphavsmerket. Det er en garanti på at råvaren kommer fra Norge. Jeg gleder meg til å se det nye merket neste gang jeg besøker en dagligvarebutikk ute i verden, sa fiskeriministeren etter lanseringen i Brüssel.

Uniform står bak

Det er designbyrået Uniform som har utviklet det nye opphavsmerket på oppdrag fra Sjømatrådet.

– Gjennom et godt og tett samarbeid har vi lykkes i å skape et fremtidsrettet opphavsmerke som forsterker i stedet for å konkurrere med bedriftens egne logoer eller merkevarer. Det har vært et av de fremste målene, sier markedsdirektør Kristin Pettersen i Sjømatrådet, som har ledet prosjektet.

Merket er utviklet for å skape assosiasjoner til speiling av fjell i havet, fjell, hav og horisonten som binder dem sammen.

– Vi ønsker å gjenspeile det unike med Norge; det kalde klare havet, våre naturgitte premisser, vår respekt for naturen, vår kystkultur og vårt opphav. Vårt mål er at det nye opphavsmerket tydelige kommuniserer denne stoltheten, sier kreativ leder Tone Bergan i Uniform.