Capgemini lanserer nytt designbyrå i Norge

Nå kaster også de store konsulentselskapene seg inn i konkurransen om kundene.

85292 df650 original
Head of Agency Thordur Arnason med Creative Directors Hans Haugli og Joachim Svela i Backelite Norge.

Designbyrået Backelite, som har sitt hovedkontor i Paris, ble kjøpt av konsulentkjempen Capgemini allerede i 2012. Først nå lanseres selskapet Backelite i Norge, med tre bransjenestorer i spissen: Thordur Arnason som Head of Agency samt Hans Haugli og Joachim Svela, som begge titulerer seg som Creative Director. Nå skal designbyrået kapre kunder innenfor tjenestedesign.

Det nyetablerte byrået har allerede 25 ansatte, men har ambisjoner om å vokse til 60 i løpet av 2018. De fleste ansatte er basert på Skøyen i Oslo, men Backelite har allerede avdelinger i både Stavanger og Bergen.

– Det er kamp om de beste hodene i bransjen, men vi har et fortrinn med tanke på de verktøyene og ressursene vi har tilgjengelig i Capgemini-systemet, samtidig som at vi er selvstendige og har «frie» tøyler, sier Arnason.

– Med vår franske arv, skal vi bringe litt «L’amour» inn i Capgemini, forteller Hans Haugli som inntil nylig jobbet som Creative Director i Creuna.

Vekt på tjenestedesign

– Backelite posisjonerer seg globalt som et digitalbyrå, så vi har også «digitalt» i beskrivelsen av byrået her hjemme, sier han. Samtidig har Norge et svært modent marked for designtjenester, så vi legger mer vekt på tjenestedesign enn på at vi er «digitale». Begrepet «digitalt» er i ferd med å tømmes for mening, fortsetter Haugli.

– «digitale hoder», «digital kompetanse», «digital natives». Det meste vi holder på med i dag, er allerede digitalt. Vår jobb er å gjøre det forståelig, enkelt og vakkert.

– Det som skiller oss fra resten er at vi tør å snakke om følelser og myke verdier. Vi vil bygge optimistiske grensesnitt som brukerne blir glad av å bruke, avslutter han.