Her er vinnerne i Årets byrå
Disse har de mest fornøyde kundene: Kitchen, Futatsu, HK Reklamebyrå, Iteo, Red Media Consulting og Uniform er på topp i sine kategorier i bransjestudien Årets Byrå 2017.
For andre år på rad har norske reklame- og kommunikasjonskjøpere vurdert sine byråer i bransjeundersøkelsen Årets Byrå 2017, gjennomført av det svenske analysebyrået Regi. Vinnerne ble tirsdag kveld kåret under en prisutdeling på Oslo Konserthus.
– Årets Byrå har blitt gjennomført for andre år på rad i Norge og vi ser både at flere byråer er med i undersøkelsen, og at flere av landets kommunikasjonskjøpere har svart, noe vi er glade og stolte over. Årets studie inkluderer over 900 vurderinger og 53 byråer innen syv kommunikasjonsdisipliner, forteller Pia Grahn, administrerende direktør i Regi.
Strategi, kreativitet og digital kompetanse
Da undersøkelsen ble gjennomført for første gang i Norge i fjor deltok 48 byråer. Av de 53 kvalifiserte byråene i år ble 33 nominert i syv ulike kategorier. De nominerte byråene er dem som ligger best an med utgangspunkt i kundenes vurderinger av rundt 20 ulike kriterier. Blant kriteriene som vurderes er byråenes strategiske kompetanse, kreative nivå, og digitale kompetanse, i tillegg til hvor god man er på å forstå kundenes profiler.
Årets vinnere i Årets Byrå Norge 2017 er Maxus (små mediebyråer), RED Media Consulting (store mediebyråer), Iteo (pr-byråer), HK Reklamebyrå (små reklamebyråer), Futatsu Industries (mellomstore reklamebyråer), Kitchen Reklamebyrå (store reklamebyråer) og Uniform (åpen klasse). Se komplett vinnerliste nederst i saken.
– Mange av landets byråer får fine vurderinger av sine kunder og konkurransen om førsteplassen er virkelig hard. Men takket være sin høye kundetilfredshet vinner disse syv byråene førsteplassen i sine kategorier, sier Grahn.
Spesialpriser til Futatsu, ANTI og Iteo
Tre spesialpriser ble også delt ut basert på studien: Spesialprisen for strategisk kompetanse ble delt ut til Futatsu Industries, spesialprisen for kreativitet gikk til ANTI, mens Iteo mottok spesialprisen for digital kompetanse.
– Strategisk kompetanse og kreativitet har alltid vært to av kriteriene i studien og det som kjennetegner de beste rådgiverne. Digital kompetanse har de siste årene seilet opp som et tredje og uunværlig parameter og derfor har vi i år valgt å dele ut spesialpris til de byråene som har fått de beste vurderingene, forklarer Grahn.
Tradisjon fra Sverige
Årets byrå måler kundetilfredsheten blant Norges største reklame- og kommunikasjonskunder. Undersøkelsen gjennomføres i samarbeid med Dagens Næringsliv, Kreativt Forum, Anfo, Mediebyråforeningen og KOMM. I Sverige har samme undersøkelse blitt gjennomført i 17 år, og i Finland har de gjennomført sin første kåring i år.
– Målsettingen er å utvikle Årets Byrå til å bli en nordisk studie, noe vi tror blir interessant, verdifullt og inspirerende både for kommunikasjonsbyråene og for reklame- og kommunikasjonskjøperne, sier Pia Grahn.
I fjor, da konkurransen delte opp reklamebyråene i kun to grupper (over og under 25 millioner i byråinntekt) var det POL som gikk til topps blant de større reklamebyråene, foran Kitchen og Anti, mens Aptum, Naug & Venner og Futatsu var fremst blant de «små».
Vinnere Årets Byrå Norge 2017
Mediebyråer Små (6-50 MNOK)
- Maxus
- Mood Communication
- Re:Media
Mediebyråer Store (+50 MNOK)
- RED Media Consulting
- Carat
- Starcom
Nominert: OMD, MediaCom
PR-byråer
- Iteo
- WergelandApenes
- Nucleus
Nominert: Geelmuyden Kiese, JCPR
Reklamebyråer Små (6-25 MNOK)
- HK Reklamebyrå
- Naug & Venner
- Aptum
Nominert: Breakfast, Fundament kommunikasjon
Reklamebyråer Mellomstore (25-50 MNOK)
- Futatsu Industries
- ANTI
- T/A POL
Nominert: Empefire, Saatchi & Saatchi
Reklamebyråer Store (50+ MNOK)
- Kitchen Reklamebyrå
- LOS&CO
- Dinamo
Nominert: SMFB, TRY
Åpen klasse
- Uniform
- RED Performance
- FASETT
Nominert: Hyper, Redink