Her er vinnerne i Årets byrå

Disse har de mest fornøyde kundene: Kitchen, Futatsu, HK Reklamebyrå, Iteo, Red Media Consulting og Uniform er på topp i sine kategorier i bransjestudien Årets Byrå 2017.

For andre år på rad har norske reklame- og kommunikasjonskjøpere vurdert sine byråer i bransjeundersøkelsen Årets Byrå 2017, gjennomført av det svenske analysebyrået Regi. Vinnerne ble tirsdag kveld kåret under en prisutdeling på Oslo Konserthus.

– Årets Byrå har blitt gjennomført for andre år på rad i Norge og vi ser både at flere byråer er med i undersøkelsen, og at flere av landets kommunikasjonskjøpere har svart, noe vi er glade og stolte over. Årets studie inkluderer over 900 vurderinger og 53 byråer innen syv kommunikasjonsdisipliner, forteller Pia Grahn, administrerende direktør i det svenske analysebyrået Regi.

Strategi, kreativitet og digital kompetanse

Da undersøkelsen ble gjennomført for første gang i Norge i fjor deltok 48 byråer. Av de 53 kvalifiserte byråene i år ble 33 nominert i syv ulike kategorier. De nominerte byråene er dem som ligger best an med utgangspunkt i kundenes vurderinger av rundt 20 ulike kriterier. Blant kriteriene som vurderes er byråenes strategiske kompetanse, kreative nivå, og digitale kompetanse, i tillegg til hvor god man er på å forstå kundenes profiler.

Årets vinnere i Årets Byrå Norge 2017 er Maxus (små mediebyråer), RED Media Consulting (store mediebyråer), Iteo (pr-byråer), HK Reklamebyrå (små reklamebyråer), Futatsu Industries (mellomstore reklamebyråer), Kitchen Reklamebyrå (store reklamebyråer) og Uniform (åpen klasse). Se komplett vinnerliste nederst i saken.

– Mange av landets byråer får fine vurderinger av sine kunder og konkurransen om førsteplassen er virkelig hard. Men takket være sin høye kundetilfredshet vinner disse syv byråene førsteplassen i sine kategorier, sier Grahn.

Spesialpriser til Futatsu, ANTI og Iteo

Tre spesialpriser ble også delt ut basert på studien: Spesialprisen for strategisk kompetanse ble delt ut til Futatsu Industries, spesialprisen for kreativitet gikk til ANTI, mens Iteo mottok spesialprisen for digital kompetanse.

– Strategisk kompetanse og kreativitet har alltid vært to av kriteriene i studien og det som kjennetegner de beste rådgiverne. Digital kompetanse har de siste årene seilet opp som et tredje og uunværlig parameter og derfor har vi i år valgt å dele ut spesialpris til de byråene som har fått de beste vurderingene, forklarer Grahn.

Tradisjon fra Sverige

Årets byrå måler kundetilfredsheten blant Norges største reklame- og kommunikasjonskunder. Undersøkelsen gjennomføres i samarbeid med Dagens Næringsliv, Kreativt Forum, Anfo, Mediebyråforeningen og KOMM. I Sverige har samme undersøkelse blitt gjennomført i 17 år, og i Finland har de gjennomført sin første kåring i år.

– Målsettingen er å utvikle Årets Byrå til å bli en nordisk studie, noe vi tror blir interessant, verdifullt og inspirerende både for kommunikasjonsbyråene og for reklame- og kommunikasjonskjøperne, sier Pia Grahn.

I fjor, da konkurransen delte opp reklamebyråene i kun to grupper (over og under 25 millioner i byråinntekt) var det POL som gikk til topps blant de større reklamebyråene, foran Kitchen og Anti, mens Aptum, Naug & Venner og Futatsu var fremst blant de «små».

Vinnere Årets Byrå Norge 2017 

Mediebyråer Små (6-50 MNOK)

  1. Maxus
  2. Mood Communication
  3. Re:Media

Mediebyråer Store (+50 MNOK)

  1. RED Media Consulting
  2. Carat
  3. Starcom

Nominert: OMD, MediaCom

PR-byråer

  1. Iteo
  2. WergelandApenes 
  3. Nucleus

Nominert: Geelmuyden Kiese, JCPR

Reklamebyråer Små (6-25 MNOK)

  1. HK Reklamebyrå
  2. Naug & Venner
  3. Aptum

Nominert: Breakfast, Fundament kommunikasjon

Reklamebyråer Mellomstore (25-50 MNOK)

  1. Futatsu Industries
  2. ANTI
  3. T/A POL

Nominert: Empefire, Saatchi & Saatchi

Reklamebyråer Store (50+ MNOK)

  1. Kitchen Reklamebyrå
  2. LOS&CO
  3. Dinamo

Nominert: SMFB, TRY

Åpen klasse

  1. Uniform
  2. RED Performance
  3. FASETT

Nominert: Hyper, Redink

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.