Kitchen vant sølv i The One Show

Som eneste norske arbeid foreløpig har «Mannen som bodde på Fretex» vunnet pris i en av verdens mest prestisjetunge kreative konkurranser.

85085 42592 original

På forhånd var fire norske arbeider nominert til sammen åtte ganger i den internasjonale reklamekonkurransen. TRY (med Bacon og Apt) var nominert fire ganger for «The Reversed Trailer» for Volkswagen. POL var nominert to ganger for «25kvm Syria» for NRK TV-aksjonen/IKEA.

Kitchen ble nominert og ble altså den eneste norske prisvinneren foreløpig i årets konkurranse med sølv i kategorien Branded Entertainment for «Mannen som levde på Fretex», mens Metric gikk videre i kategori for Design med sin Sentralen-identitet.

De første vinnerne i konkurransen ble annonsert onsdag kveld, mens de resterende blir annonsert i kveld, så de øvrige nominerte norske jobbene har fremdeles en sjanse.

Tangerte «71 grader Nord»

– Det er utrolig stas med priser generelt, men denne spesielt! At noen mener vår aller første TV-serie er så fin at den fortjener sølv er veldig hyggelig. Og at serien klarte å få like mange seere som «71 grader Nord» i samme uke, enda den bare gikk på Facebook, ser vel både noe om Facebook, Fretex og kvaliteten på innholdet, forteller Bendik Romstad, tekstforfatter på jobben og

– Jeg har jobbet med Fretex i 20 år, og både mediebildet og hva som fanger folks oppmerksomhet har forandret seg utrolig mye på de årene, men at vi klarer å overraske og begeistre fremdeles, er noe av det som gjør det gøy å stå opp om morgenen.

Fretex har vært kunde av Romstad og AD-makker Anne Gravingen siden de to jobbet i Leo Burnett.

– Det er lang vei fra en sort/hvitt-annonse med noen foldede hansker, til en TV-serie i fem episoder, men jeg tror vi treffer den samme strengen i folk. Bare med veldig ulike virkemidler og kanaler, avslutter Romstad.

Dekket Henriks behov for klær

«Mannen som levde på Fretex» handlet om Henrik, som ga alle klærne sine til Fretex, og som i løpet av en uke fikk alt han trengte fra bruktkjeden. Dette resulterte i fem humoristiske web-episoder der formålet var å minne folk på viktigheten av å gi brukte klær videre til gjenbruk.

I årets The One Show-jury har det vært to nordmenn på plass: Endre Berentzen fra ANTI Bergen har gjort tjeneste i Design-juryen, mens Erik Heisholt fra HEISHOLT Inc har deltatt i Print & Outdoor-juryen.

The One Show er en årlig, internasjonal reklamekonkurranse og festival arrangert av The One Club, en ideell organisasjon i New York som ble dannet i 1975 med formål om å anerkjenne og fremme kreativt fundert kvalitetsreklame. I fjor slo ADC (Art Directors Club) og The One Club seg sammen, og lyder nå navnet The One Club for Creativity (TOCC).

Prisutdelingen i The One Show foregår i New York denne uken. Se alle vinnerne som foreløpig er annonsert her.

Involverte

  • Mannen: Henrik Fladseth
  • Produsent: Nils Jørgen Kittilsen
  • Regissør: Caroline Johansen
  • Film foto 1: Vi Duc Truong
  • Film foto 2: Herrmann Stenerud
  • Lyd: Jørn Ryen
  • Lyddesign: Mikael Hope
  • Stylist: Finn Paulsen
  • Produksjonsassistent: Henrik Lundgreen
  • Klipper: Aasmund Amundsen
  • Klippeassistent: Stian Andreassen
  • Fotograf: Aksel Jernstad
  • Design: Eirik W.Fjerdingstad
  • Motion Graphics: Adam Grüner
  • Grade: Dennis Askeland
  • Kreatører: Ole Henrik Stubberud, Anne Gravingen og Bendik Romstad
  • Rådgiver: Lise Marie Mørkved
  • Prosjektleder: Karoline Nybakk
  • Prosjektassistent: Helle Håkonsen

PR: MSL Group

Ansvarlig hos Fretex:

  • Arnt-Willy Hjelle
  • Trine Gjermundbo