Pilot vant Tett På med «kjærlighetsforsikring»

Schjærven Pilot vant Amedia Markeds reklamekonkurranse «Tett På» for 1. tertial 2017. Innovasjonsbyrået vant med en reklamekampanje for lokalbankene i Eika Alliansen.

– Tusen takk for anerkjennelsen! Dette er en innovativ kampanje fordi medievalg, teknisk løsning og budskap spiller sammen på en ny måte. Og det har gitt resultater, sier daglig leder i Pilot, Håkon Preus

Markedssjef i Eika, Vibeke Rike Holman, sier seg helt enig.

– Personforsikring, eller kjærlighetsforsikring som vi liker å kalle det, er forsikringer i tilfelle død, uføre og sykdom. Det er vanskelige, men viktige temaer som trenger en rådgivningssamtale og som ikke kan løses på nettet. Utfordringen til denne kampanjen var å trigge oppmerksomheten til kunden i digitale kanaler, uten å skape for mye ubehag, og deretter lede til en prat med rådgiver i den lokale sparebanken i Eika-Gruppen. Nærhet og lokal tilstedeværelse har vært viktig i både kommunikasjon, medievalg og teknisk løsning, sier Rike Holman.

Tett På er en konkurranse som kårer den beste reklamen i Amedia Markeds lokale medier. Hvert tertial kåres en vinner, i tillegg kåres en totalvinner ved årets slutt.

Lokal kjærlighet vinner!

Det kreative teamet bak kampanjen, Ingrid Leren Wathne og Einar Nonstad, utdyper hvorfor akkurat Eikas budskap her styrkes av å være plassert i lokalavisene.

– Kampanjen handler om personforsikring, det er ikke et enkelt tema. Den er et godt eksempel på at «noen spørsmål er for store for nettet», og et viktig budskap å plassere i lokale medier, nettopp fordi selve løsningen er lokal. Du må snakke med en rådgiver ansikt til ansikt. Denne lokale tilstedeværelsen er lokalbankene og Eika Alliansens aller viktigste fortrinn, sier Leren Wathne. 

Om den tekniske løsningen, forteller forretningsinnovatør Are Thu at den utfordret tradisjonelle annonseformater. 

– Vi implementerte mobil fullskjerms vertikal video. Hver lokalbank ble matchet mot den relevante lokalavisen, og det kreative utrykket ble sendt med til de respektive lokalbankene som avsender, sier Thu.

Fin, rørende, relevant og smart

I juryens begrunnelse står det følgende: «Lokalbankene i Eika Alliansen har ikke bare laget en fin og rørende kampanje om forsikring. De har også brukt lokalavisene på en relevant og smart måte. Sammen med lokalavisene har de skapt et nytt format som passer kampanjen perfekt. Gratulerer».

Vinnerkampanjen gikk i Aura Avis, Aust Agder Blad, Bergensavisen, Driva, Fremover, Glåmdalen, Hallingdølen, Ringerikes Blad, Sunnmørsposten, Telen, Varden og Østlandets Blad.

Lokalt forankret

Bak vinnerkampanjen fra første tertial sto følgende team: Ingrid Leren Wathne (konseptutvikling), Einar Nonstad (konseptutvikling), Camilla Hovind (prosjektleder), Are Thu (strategi), Hannah Hunter (produsent i Clockwork), Silje L. Hådi-Siverts (produsent i Schjærven Film), Patrik Syversen (filmregissør Prysefilm), Catrhine Pryser (produsent Pryserfilm) og Patrik Wilhelmsson.

Deler av vinnerteamet, fra venstre: Einar Nonstad, Håkon Preus, Are Thu, Bente Moe Grevstad, Vibeke Rike Holman, Ingrid Leren Wathne og Camilla N. Hovind.

I kriteriene til prisen står det blant annet at bidragene skal være lokalt forankret og godt fortalt til lokalsamfunnet. Konkurransen er åpen for kampanjer både på print og digitalt, og reklamebyråer, kreatører og kreative team har anledning til å delta.


I juryen sitter juryleder Magnus Høgberg Hansen fra Anorak, Christian Bråthen-Nordland fra S & B-N, Pia Ølstad fra SMFB og Vegard Kvalvaag fra Amedia Marked.

Årets vinnerteam blir premiert med en tur til New York og ad:tech-konferansen i 2018. Vinneren offentliggjøres på Gullblyanten i 2018.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.