Edvard Munchs 100 år gamle pensler er digitalisert

Sammen med det svenske byrået Abby Priest lanserer Adobe den globale kampanjen «The Hidden Treasures of Creativity», et kampanjekonsept som digitalt bevarer forskjellige kunstneres kreative verktøy i Adobes ulike programmer.

Først ut er vår egen Edvard Munch og hans pensler. I et samarbeid med Munch Muséet i Oslo har sju av Munchs originalpensler blitt digitalisert og gjort tilgjengelig for alle å bruke i Photoshop.

Oscar Hellqvist, kreativ leder hos Abby Priest forteller:

– Vanligvis er det de store kunstverkene som blir kjent verden over og selges på auksjon for millionbeløp. Men vi stilte oss spørsmålet om hva som skjer med verktøyene som brukes for å skape mesterverkene. Denne kampanjen er et initiativ for å bevare disse delene av vår kreative kulturarv, slik at kommende generasjoner kan ta del i dem. På samme måte som for eksempel The Metropolitan Museum of Art har gjort med flere av sine kunstverk som nå ligger i public domain – til fri bruk for almenheten.

Med i kampanjearbeidet var den oslobaserte fotografen og regissøren Andreas Kleiberg (Tinagent).

– Å fotografere Edvard Munchs originalpensler på Munch-muséet er et drømmeoppdrag. Det er en del av nors kulturarv og har bidratt til å før det videre og gjøre det tilgjengelig på en helt ny måte. Det har vært et veldig spennende prosjekt som har tatt lang til å realisere, og det kjennes utrolig bra at kampanjen nå er live, sier Kleiberg.

Team:

  • Creative Director: Oskar Hellqvist
  • Kretører: Anders Hellström og Pontus Widell
  • Prosjektleder: Niklas Crona
  • Fotograf: Andreas Kleiberg
  • Fillmproduksjon: Swim Club
  • Photoshop penselekspert: Kyle T. Webster