Gull og to sølv til «Enter Sandbox»

Cannes Lions: POL vant tirsdag kveld et gull og to sølv i Cyber-kategorien for Audis VR-kampanje «Enter Sandbox».

Allerede mandag kveld begynte prisfesten i Cannes for POL, med hele fire løver (to sølv, to bronse) for «25 m2 Syria» for NRK TV-aksjonen/IKEA. Moder-byrået TRY vant også løver denne dagen, en sølv og en bronse for henholdsvis Norwegian og DNB.

Etter prisutdelingen tirsdag kveld hadde norske byråer allerede har vunnet mer enn den samlede premiefangsten i fjor, for i kveld mottok jobben «Enter Sandbox» for Audi et gull og to sølv, alle tre i Cyber-kategorien. Gullet ble premiert i underkategorien Cars & Automotive Products & Services, sølv i Live Digital og sølv i Tangible Tech.

Jobben, som allerede har vunnet gull og sølv i NY Festivals og en Yellow Pencil i D&AD, kombinerer en fysisk sandkasse med virtual reality i sanntid, slik at du iført en VR-hjelm eller -brille kan prøvekjøre den nye Audi Q5 på en egendefinerte bane.

Ifølge jurypresident Colleen DeCourcy, som er Chief Creative Officer i Wieden + Kennedy, var «Enter Sandbox» en av få jobber som brukte VR-teknologi i Cyber Lions.

– Det er et arbeid juryen ble veldig glad i, vi mener også det er en viktig jobb.

Decourcy instruerte juryen om å blant annet se etter jobber som strekker seg ut fra sitt digitale opphav og ender opp i noe fysisk og håndgripelig. 

– Årets VR-jobber har i hovedsak havnet Film-kategorien, så vi fikk langt færre enn vi skulle likt å sett. «Enter Sandbox» setter en høy standard og jeg vil oppfordre folk til å studere den nøye, sa DeCourcy under pressekonferansen tirsdag ettermiddag.

Ifølge det norske jurymedlemmet Maja Folgerø (POL) var «Enter Sandbox» også med i diskusjonene rundt Grand Prix. 

Med tirsdagens premiefangst er POL oppe i sju løver, mens TRY har to.

Grand Prix til «The Åland Index», «Meet Graham» og «Did You Mean Mailchimp?»

Grunnet Cyber-kategoriens bredde ble det delt ut tre Grand Prix. Svenske RBK Communication i Stockholm vant Grand Prix på vegne av Ålandsbanken med sitt «The Åland Index». Banken skulle skifte ut bankkortene sine av plastikk med en mer miljøvennlig løsning, og benyttet anledningen til å la kundene se det miljømessige avtrykket av sine kjøp, og samtidig tilby en løsning for hvordan kompansere for dette.


Grand Prix ble det også på «Meet Graham» av australske Clemenger BBDO, som på vegne av Transport Accident Commision Victoria utviklet en modell for hvordan et kollisjons-sikkert menneske ville se ut, en sterk påminner om hvor sårbare kroppene våre er, selv når farten er så lav som 30 kilometer i timen under kollisjonen.


Den tredje Grand Prix-løven gikk til «Did You Mean MailChimp» av Droga5 for markedsføringsplattformen MailChimp, der de i stedet for en merkevarekampanje lanserte et økosystem av lekne og kreative opplevelser.



Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.