Klassikerpris til Kim Hiorthøy

Torsdag kveld ble det beste av norsk visuell kommunikasjon kåret på ærverdige Christiania Teater. Visueltprisene deles ut hvert år og kårer fremragende grafisk design, illustrasjon, moving image og digital design. Kveldens hederspris gikk til Kim Hiorthøy.

Klassikerprisen ble tildelt med følgende begrunnelse: «Klassikerprisen tildeles en utøver som har holdt høy faglig kvalitet og vært av stor betydning for sitt fag gjennom mange år. Årets prisvinner Kim Hiorthøy er en multikunstner i ordets rette forstand. Gjennom litt over to tiår, og med en imponerende produktivitet og kunstnerisk allsidighet, har årets prisvinner vært med på å prege en lang rekke kunstfelt. Om man er interessert i alternativ musikk, samtidskunst, tegning, film, design, illustrasjon og etter hvert også dans, er det ikke til å unngå at man støter på navnet hans. Det er få personer som har preget det visuelle landskapet i Norge på 1990- og 2000-tallet på samme måte – og sånn sett satt sitt preg på en hel generasjon. Hiorthøys lekne, allsidige og grensesprengende tilnærming til alt han har tatt i, har vært til inspirasjon for mange.»

Kim Hiorthøy er den yngste vinneren av Klassikerprisen noensinne. 

Best of Show til Heydays

Best of Show prisen premierer det aller beste arbeidet i Visueltkonkurransen og velges ut blant gullvinnerne. Best of Show 2017 gikk til Heydays for visuell identitet for Oslo Bysykkel.

I samarbeid med IxDA Oslo deler Grafill ut pris for fremragende interaksjonsdesign hvor brukeropplevelse står i fokus. IxDA-prisen 2017 gikk til Los & Co og Værsågod for kampanjenettsiden «Plant your flags» for Hurtigruten.

Visuelt arrangeres av Grafill, og har eksistert i over 20 år.  Se alle vinnerne her.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.