Se tirsdagens Grand Prix-jobber

Cannes Lions: Her kan du se jobbene som toppet kategoriene Creative Data, Mobile, Direct og Innovation.

Tirsdag ble en jubeldag for POL, som vant gull og to sølv i Cyber for Audis VR-prosjekt «Enter Sandbox». Prisutdeling på festivalpalasset var imidlertid svært omfattende og  inkluderte ytterligere fire kategorier, samtlige uten norske vinnere: Creative Data, Mobile, Direct og Innovation.

Her følger jobbene som vant Grand Prix, og litt om hva de respektive jurylederne sa om dem.

Direct Lions Grand Prix

Den sannsynligvis mest kontroversielle Grand Prix-løven ble delt ut av Direct-juryen til Burger King-jobben «Google Home of the Whopper» av David Miami, som manipulerer Google Home, AI-assistenten som både finnes som fysisk dings til stuen og på Android-telefoner, til å reklamere for Burger King. Den tørrvittige jurypresidenten Ted Lim (Dentsu), mente den både var «outstanding and outrageous». Han kunne fortelle at juryen var «grundig delt», og at et frustrert jurymedlem ved et særlig engasjert øyeblikk ropte ut «this is the best abuse of techology ever!». 



Creative Data Lions Grand Prix

Juryleder Eric Salama, Chief Executive Officer i Kantar, kunne fortelle at kategorien Creative Data beveger seg hurtig fremover, i den grad at jobber som ble ansett som banebrytende for to år siden, ikke ville ha imponert i år. Grand Prix i kategorien gikk til «Care Counts», et Whirlpool-prosjekt av Digitas LBI hvor vaskemaskinprodusenten donerte vaskemaskiner til skoler slik at elevene kunne vaske klærne sine der, og opplevde at skoleoppmøtet ble kraftig forbedret. 

– «Care Counts» var ikke engang på shortlist etter to dager med juryering, men vi studerte den på nytt og skjønte at dette var noe helt spesielt, fortalte Salama.



Innovation Lions Grand Prix

Tirsdag klinte Åkestam Holst til med det som ble Sveriges andre Grand Prix på én dag (Stockholmsbyrået RBK Communication vant også én av de tre GP-ene i Cyber) med jobben «The Humanium Metal Initiative» for IM, der Humanium er en ny råvare skapt av nedsmeltede, illegale våpen. IM er en svensk bistandsorganisasjon med virksomhet i land som har store problemer med illegale våpen. Jurypresident Susan Lyne (BBG Ventures) uttalte at Humanium «viser innovasjon i hvert ledd av prosjektet, fra konsept til anskaffelsesprosess, forsyningskjeder, forretningsmodell og samarbeidsmodeller».



Mobile Lions Grand Prix

«The Family Way» for Recruit Livestyle Co av Dentsu Y&R introduserer Seem, en helseapp for mobil som lar menn teste sædkvaliteten uten å måtte involvere klinikk eller helsearbeidere. Det er Dentsu Y&R Tokyo som står bak jobben. Ifølge Juryleder i Mobile, Andy Hood (AKQA) var dette den perfekte Grand Prix, ettersom han hadde instruert juryen til å kikke etter plattformer og teknologier, der man ingnorerer hva de lar deg gjøre, og ser etter måter å gå dypere på, å bruke det til noe helt uventet, noe som teknologien aldri var designet for i utgangspunktet.


De tre Grand Prix-ene som ble delt ut i Cyber Lions ser du her.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.