Slik blir årets Cannes Lions

Den 64. internasjonale kreativitetsfestivalen er i gang. Her er de viktigste hendelsene fra konkurranseprogrammet i uka som kommer, samt en oversikt over nordmenn i jury og Young Lions-konkurransene.

For første gang i dette århundret har Cannes Lions sluttet å vokse: Med festival-atpåklattene Lions Health og Lions Innovation har årets festival 41,170 påmeldte arbeider, en omtrentlig nedgang på 4,5 prosent fra i fjor. Disse bidragene fordeler seg i år på 24 løver. Til sammenlikning: da KFs utsendte besøkte festivalen for første gang i 2003, var det bare seks løver: Film, Press & Outdoor, Cyber, Media, Direct og Radio.

Norske byråer har til sammen sendt inn 242 bidrag til årets konkurranse mot 275 bidrag i fjor. Dengang fikk de norske byråene 20 jobber på shortlist, og vant til sammen seks løver. TRYs kampanje for Volkswagen, «The Reversed Trailer» vant mest med et gull i Promo & Activation, to sølv i PR og Outdoor og en bronse i Film Lions. Schjærven og Tangrystan fikk et gull og et sølv for #kjærepappa for Care Norge i henholdsvis Film Craft og Film Lions.

I år er det omtrent 15.000 delegater til stede under festivalen, og av disse er det rundt femti nordmenn med festivalpass. Dette inkluderer konkuransedeltakerne i Young Lions-kategoriene, norske jurymedlemmer, pressefolk og medarbeidere hos Cannes Lions-samarbeidspartneren CAPA.

Norske jurykvinner

Det er to norske jurymedlemmer under årets festival: Camilla Bjørnhaug (TRY) skal for andre gang sitte i den klassiske Film-juryen, mens Maja Folgerø (POL) skal representere Norge i Cyber-juryen. I år har det for første gang vært etablert en shortlistjury for de tre største kategoriene, og disse juryeres hjemmefra i forkant av festivalen. Silje Fjeld (Naug & Venner) har forhåndsjuryert Promo & Activation, Torny Hesle (McCann) har forhåndsjuryert Direct, mens May Lene Glomsrud (Red Media) har forhåndsjuryert Media-kategorien.

For øvrig skal den svorske Tangrystan-regissøren Andrea Eckerbom juryere i Film Craft.

Dag for dag

  • På mandag formiddag slippes shortlisene i Lions Innovation: Creative Data, Direct og Mobile (shortlisten i Lions Innovation: Innovation er allerede offenliggjort, og POL er blant finalistene med sin «Enter Sandbox»-løsning for Audi.).
  • På mandag kveld avsløres vinnerne i kategoriene Glass, Outdoor, PR, Promo & Activation og Print & Publishing.
  • Tirsdag formiddag slippes shortlistene i Entertainment, Entertainment for Music, Design, Media og Product Design.
  • Tirsdag kveld avsløres vinnerne i Creative Data, Innovation, Cyber, Direct og Mobile.
  • Onsdag kveld deles det ut løver i kategoriene Design, Media, Product Design, Entertainmen og Entertainment for Music.

Shortlister og strandfester

  • På torsdag formiddag offentliggjøre shortlistene i Film, Film Craft, Creative Effectiveness, Digital Craft og Radio.
  • Samme ettermiddag er det tid for Kreativt Forums tradisjonelle Shortlistparty på Plage Waikiki, etterfulgt av filmprodusentenes «Den norske festen» på Plage 3,14 på kvelden («Shortlistparty»-navnet er fra tiden da festivalen kun hadde én kategori (reklamefilm), og det ikke var noe internett som kunne spoile eventuelle overraskelser).
  • På fredag slippes shortlistene i kategoriene Integrated og Titanium. 
  • På Lørdag kveld offentligjøres vinnerne i Film, Film Craft, Titanium og Integrated. På lørdag blir det også kjent hvem som får prisene Palme d’Or, Independent Agency of the Year, Agency of the Year, Network of the Year, Holding Company of the Year og vinneren av Grand Prix for Good.

Unge løver

Norge har de siste årene hatt en av verdens største Young Lions-delegasjoner med syv team, samt én student til Roger Hatchuels Academy. Her er årets deltakere: 

  • Cannes-debutantene Christer Magnussen og Martin Brurås fra The Oslo Company) skal konkurrere i Young Lions Film
  • Ringrevene Ingrid Lea og Thale Høy-Petersen (McCann) skal konkurrere i Young Lions Cyber
  • Kim Follesøy-Thuen og John Njoki fra Heisholt Inc. skal delta i Young Lions Print
  • Vinnerne av Gullblyantens student-kategori, brødrene Umer Ahmed og Haider Ahmad, skal delta i Young Lions Design
  • Cathleen R. Rønning og Eivind Hammer Myhre fra PR-operatørene skal delta i Young Lions PR
  • Mussa Dagnew og Christoffer Nergård i PHD skal delta i Young Lions Media
  • Silje Seim Okstad og Sheikh Gohar Ali fra Orkla skal delta i Young Lions Marketers
  • Thea Berg Nesse fra Høyskolen Kristiania deltar på Roger Hatchuels Academy.

Nevnes bør også det ferske Saatchi-teamet Axel-Bjørne Larsen og Aslak Aalberg, som er finalister i Akqa-konkurransen Future Lions, der fem vinner-team blir annonsert fra scenen i festivalpalasset lørdag kveld.

Kunde-involveringen øker

Ifølge festivalen kommer kundene stadig hyppigere på banen ved å selv sende inn arbeid uten å gå via reklamebyrået sitt, og dette har økt med hele 69 prosent fra i fjor til i år. Kategorien for Creative Effectivness, der fjorårets gulløver konkurrerer, har også vokst voldsomt, med 59 prosent oppgang. Ifølge festivalen er dette et tegn på at kunder og oppdragsgivere arbeider stadig tettere sammen.

Vokst har også kategorien Glass: The Lion for Change, med 31 prosent fra i fjor. Glass handler om de store, kulturelle omveltningene, og siden kategorien ble introdusert i 2015 har alle pengene fra bidragsavgiften gått til organisasjoner som kjemper mot diskriminering og ulikheter mellom kjønnene.

Nedgang i fysiske jobber

I de mer tradisjonelle kategoriene Outdoor og Pring & Publishing går tendensen motsatt vei, og dét brått: Ifølge festivalen har bidragene i disse to kategoriene gått ned med 80 prosent fra i fjor.

På samme vis går antallet tradisjonelle festivalgjengerne og -bidragsinnsenderne fra vest-Europa og USA noe tilbake, mens det er en øking i bidrag og delegater fra Kina, Sør-Amerika og De forente arabiske emirater.

Fjorårets nykategorier, Digital Craft og Entertainment Lion for Music, går også noe tilbake fra førsteåret. Ifølge Cannes Lions er dette et etablert mønster: nye kategorier går litt tilbake de første årene, før de går inn i en periode med vedvarende og jevn vekst.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.