STELLA-vinner ble kåret til Nordens beste

Tryg Forsikrings reklamefilm om livbøyene er kåret til Nordens mest effektive reklamefilm på nett. – Det er gledelig at såkalte «kjedelige» forsikringsselskaper kan lage filmer som fenger Nordens befolkning, sier markedssjef Torbjørn Lomelde.

Torbjørn Lomelde. Foto © Tryg

Det er analyseselskapet Milward Brown, som har spesialisert seg på å teste effekten av reklamefilmer, som står bak kåringen. Selskapet tester og analyserer reklamefilmer over hele verden. I konkurransen hvor Tryg stakk av med førsteplassen, var det 40 selskaper med.

Var opprinnelig ment for lineær-TV

Trygs reklamefilm var i utgangspunktet en tradisjonell TV-film, men har også blitt publisert via YouTube og andre sosiale kanaler på nett.

Det er det danske byrået Hjaltelin Stahl som har laget kampanjen. Filmen er en del av caset «Det handler egentlig ikke om forsikring» som vant én stjerne i STELLA i mars.

Milward Brown skriver i sin begrunnelse at det er overraskende, men veldig gledelig at et forsikringsselskap klatrer helt til topps i en slik kåring.

– Tradisjonelt er har forsikringsbransjen hatt utfordringer med å engasjere og røre kunder via TV-reklame. Derfor er Trygs topplassering enda mer imponerende, skriver analyseselskapet Milward Brown i en pressemelding.

Hele bakgrunnen finner du her.

Satset på følelser

Markedssjef i Tryg Forsikring, Torbjørn Lomelde, er glad for prisen. Filmen om livbøyen spilte mer på følelser enn tradisjonelt «kjøp og salg».

– Vi har lagt stor vekt på å utvikle en følelsesladet film, som skulle engasjere seerne, men også tydelig understreke at det er Tryg som er avsender. Det var også et viktig poeng å få med at det er Tryg som står bak alle de 43 000 livbøyene som er utplassert over hele Norge, sier Lomelde.

– Det er svært sjelden at forsikringsreklamefilmer vinner priser i det hele tatt. Livbøyen vår er et flott produkt, og den er med og redder liv flere ganger årlig. Jeg ser ikke bort fra at vi skal satse på flere emosjonelle filmer hvor mennesker og livbøyene våre spiller hovedrollen, sier Lomelde.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.