To bronseløver til «Enter Sandbox»

Cannes Lions: Audis VR-løsning vant to nye løver fredag kveld i kategorien Digital Craft.

85594 2f4cc original

Fredag kveld var det prisutdeling i Cannes for kategoriene Creative Effectiveness, Radio, Digital Craft og Film Craft. Norskproduserte jobber hadde fem nominasjoner, tre i Digital Craft for POLs «Enter Sandbox» for Audi, «Kvinnen i mitt liv» for 1881 i Film Craft av TRY og «Tapersymfonien» for VG av SMFB i Radio.

POL endte altså med å vinne bronseløve for to av tre nominerte underkategorier: Technological Achievement in Digital Craft og Innovative Use of Technology. Av ti shortlistplasseringer har jobben dermed fått fem løver: Et gull, to sølv og to bronse.

POL har i tillegg vunnet to sølvløver og to bronseløver for «25 kvm Syria» for NRK TV-aksjonen/Røde Kors, og reiser hjem med ni løver i bagasjen.

«Enter Sandbox» var i tillegg sendt inn i Titanium-kategorien, men gikk ikke videre til finale.

Lørdag er festivalens siste dag, og da har moderbyrået TRY to nye vinnersjanser i Film: «Car Wash» for OMO (med Bacon) og «Kjetil vs Sara» for Tinemelk (med Pravda).

Grand Prix til Björk-video

I Digital Craft var det VR-videoen for Björks «Notget» som vant den høyeste prisen, en jobb laget av Analog i London. Jurypresident Henry Cowling, Creative Director i britiske UNIT9, oppfordret alle til stede på pressekonferansen om å sjekke ut jobben med en VR-hjelm

– Hodene deres kommer til å eksplodere, forsikret han. – Den kombinerer alt vi elsker med Digital Craft og kombinerer det med VR. Men ikke se casefilmen, se VR-versjonen.

Cowling la til at dette er året der VR virkelig har kommet til sin rett Cannes Lions, og dette er fruktene etter fem år med eksperimentering og utvikling.

– Det var langt færre 360-graders filmer, langt flere eksempler på oppslukende realtime-film. Teknologien er neppe klar for massekonsumpsjon før om noen år, men nå begynner vi å se virkelig ypperlige løsninger.


Grand Prix til The Blaze-video

Også i Film Craft gikk Grand Prix til en musikkvideo, denne gangen for den smellvakre «Territory» av den franske duoen The Blaze.

– Jeg så den minst 20 ganger i juryrommet, og da jeg kom tilbake til hotellet midt på natten, hadde jeg bare lyst til å se den igjen, fortalte jurypresident Robert Galluzzo fra produksjonsselskapet FINCH i Australia.

– Grand Prix var enstemmig. «Territory»er en vakker historie som vi alle ble lidenskapelig opptatt av, en historie som feirer den menneskelige tilværelsen, og den beveget oss og fortsetter å bevege oss. Vi ser det mindre som en Grand Prix og mer som en gave til festivalpublikum. Vi så først og fremst etter det gode håndverket, og her er castingen er aldeles slående, akkurat som filmfotografiet, musikksporet er utrolig, klippingen er superb. Og du kan se den om igjen og om igjen.


Trist som fanken

I Radio gikk Grand Prix til en fortsettelse av kampanjen som vant samme pris i fjor, en kostelig løsning fra Ogilvy & Mather i Johannesburg for KFC for noe så banalt som en tilbudskampanje.

– I våre dager er det radio som er tekstforfatterens mest takknemlige medium, noe denne kampanjen demonstrerer til fulle, kommenterte jurypresident Mario D’Andrea, toppsjef i Dentsu Brazil.

Han la til at vår moderne digitale virkelighet har transformert radiokategorien og skapt mange nye muligheter.

Her kan du høre flere uttak av årets Grand Prix-kampanje

– Effekt, effekt, effekt

Det var liten tvil om hva jurypresident Jonathan Mildenhall, Chief Marketing Officer i Airbnb hadde bedt sin jury om å vektlegge i Cannes Lions Creative Effectiveness-kategori. Vinneren ble «Van Gogh’s Bedrooms: Let Yourself In» for Art Institute of Chicago av Leo Burnett, en kampanje som vant gull i både Promo & Activation og Direct i tillegg til en hel haug med andre løver under fjorårets festival (Creative Effectivenss skal måle langtidssvirkningen av kampanjen, og for å være påmeldt Creative Effectivness-kategorien, må jobben ha vunnet shortlistplass eller løve i de tre foregående festivalårene).