Tre Grand Prix til «Fearless Girl»

Cannes Lions: Det blåser en endringsvind under festivalen, som allerede på første prisutdelingsdag hedret fenomenet «Fearless Girl» med Grand Prix i kategoriene PR, Outdoor og Glass.

85535 a8b5b original
«Hands up» av og for Twitter. Så enkelt at det nesten gjør litt vondt.
85536 65bd6 original
«Sonogram» av og for Twitter.
85537 a8020 original
«Saturday Night Live« av og for Twitter.
85538 b6b8a original
«Muhammad Ali» av og for Twitter.
85539 99225 original
«Guns» av og for Twitter.
85541 bd2ed original
«Gloria Steinem & Dorothy Pitman Hughes» av og for Twitter.
85542 6e904 original
«Eyes – Hillary Clinton & Donald Trump».
85543 3cd0b original
«Putin» av og for Twitter.
85544 68589 original
«Cannabis» av og for Twitter.
85545 17a42 original
«Boost Your Voice» for Boost Mobile av180LA.
85546 c60ab original
«Oregon» for Burger King av David Miami.
85547 5b9e0 original
«Aviano» for Burger King av David Miami.
85548 dd498 original
«Pennsylvania» for Burger King av David Miami.
85549 9efe3 original
«Boost Your Voice» for Boost Mobile av180LA.
85550 8cec8 original

Du må ha bodd under en stein i lang tid hvis du ikke har fått med deg «Fearless Girl», bronsestatuen som utfordrer den kjente oksestatuen «Charging Bull» på Wall Street i New York.

Jobben er gjort på oppdrag fra State Street Global Advisers av McCann New York, og bronsejenta ble laget med formål å reklamere for et indeksfond, kjent som SHE-fondet, som består av selskaper som har en høyere prosent kvinner i toppledelsen enn andre. På plaketten under statuen står det skrevet: «Know the power of women in leadership. SHE makes a difference».

Til indeksfondreklame å være har den slått rimelig bra an. Det synes også jurypresidenten i PR-kategorien, Karen Van Bergen fra Omnicom i USA.

– Dette er en vakker fortelling som fremdeles utvikler seg videre. Det har vært gjort en del forsøk på å fjerne statuen, men den står fremdeles. PR-juryen var enige om at denne typen kommunikasjon for et selskap i finanssektoren viser ekstrem dristighet, slo hun fast.

Grand Prix til Twitter

«Fearless Girl» mottok også en Grand Prix i Outdoor Lions, en kategori som valgte å dele ut to Grand Prix, hvor den andre gikk til Twitter, som både var byrå og kunde på det som er en ganske tradisjonell utendørskampanje.

– En enkel, engasjerende og vakker kampanje, sa juryleder Bruno Bertelli, Global Chief Creative Officer Publisis Worldwide, som også kunne fortelle at beslutningen om Grand Prix til «Fearless Girl» tok omtrent fem minutter, og at utendørsjuryen som konsekvens, i motsening til de andre juryene som hadde holdt på halve natta, kunne si seg ferdige 15.00 på ettermiddagen dagen før pressekonferansen.

Endringskategorien Glass

«Fearless Girl» var som skapt for den forholdsvis nye kategorien Glass, som har undertittelen The Lions for Change, en kategori som premierer kampanjer som jobber for å utradere diskriminering og ulikhet.

– Vi skulle gjerne sett at denne kategorien ikke var nødvendig i det hele tatt, sa Wendy Clark, toppsjef for DDB Worldwide i USA. – Beklageligvis er det slik når vi ser på virkningene av de samfunnsmessige, økonomiske og sosiale omstendighetene som foregår rundt i verden i dag, er dette ikke tilfelle. Denne kategorien kommer til å være med oss i flere tiår, kanskje resten av århundret.

Boost Your Voice

I Promo & Activation gikk Grand Prix til 180LA og kampanjen «Boost Your Voice» for mobilselskapet Boost Mobile, som gjorde om butikkene sine til stemmestasjoner for å gjøre valgdeltakelse enklere i det amerikanske presidentvalget.

– Vi er veldig stolte over å kunne presentere denne jobben som en Grand Prix, sa jurylederen i kategorien, Stéphane Xiberras, toppsjef i BETC France, før han fikk hjelp av jurymedlem Emma Perkins fra britiske MullenLowe Open til å forklare hvorfor.

– Jeg ble helt sjokkert da jeg ble klar over hvor vanskelig det er for enkelte grupper mennesker å avlegge stemme i USA. Og derfor ble det ekstra sterkt når en kampanje involverer en merkevare som allerede eksisterer i hjertet av de fleste samfunn i USA, som treffer, aktiverer og motiverer dem der de bor.

Burgersjapper i brann

I Print & Publishing gikk Grand Prix til en enkel, men virkningsfull annonsekampanje for Burger King som viser fotografier av reelle Burger King-avdelinger i full fyr, med teksten «Flame Grilled since 1954». Det er byrået David Miami som står bak.

– Jeg instruerte juryen om å se etter arbeid som er «klassisk nytt», og med det mente jeg arbeider som fremkaller alt som er ypperlig med klassiske printannonser, der kombinasjon av bilder og tekst utgjør ett potent øyeblikk, samtidig som arbeidet tydelig skal være skapt i vår moderne, hypertilkoblede verden, forklarte juryleder Fran Luckin Chief Creative Officer i Grey South Africa.

– Det mener jeg Burger King gjør her, en kampanje som bare kunne bare blitt til i sosiale medier-alderen, ikke minst fordi den er så modig og leken at den bruker autentiske bilder.

«Boost Your Voice» for Boost Mobile av180LA.