Google og FINN.no topper imageranking

Google topper YouGovs første globale imageranking, mens FINN.no topper analyseselskapets nylig lanserte liste over topp 10 merkevarer blant nordmenn.

Google inntar førsteplassen på YouGov BrandIndex’ første globale imageranking som måler den overordnede helsetilstanden til en merkevare. På listen, som er dominert av teknologivirksomheter, kommer søkegiganten inn rett før søsterselskapet YouTube og konkurrenten Facebook.

Også andre teknologivirksomheter har plasseringer på listen. Elektronikkprodusenten Samsung ligger på fjerdeplass, meldingstjenesten WhatsApp inntar femteplassen, og Apples iPhone sjetteplassen, mens den nettbaserte detaljistmastodonten Amazon ligger som nummer sju. Topp 10 avrundes med mer klassiske og velkjente merkevarer som Toyota, Adidas og Colgate.

Rankingen er basert på data fra YouGov BrandIndex fra 26 land, som dekker markeder i Nord-Amerika, Sør-Amerika, Europa, Afrika, Asia og Australia.

– Teknologivirksomheter dominerer denne globale listen og med god grunn. Google, YouTube og Facebook er tilgjengelige de fleste steder i verden. Det at ​​Samsung og Apple iPhone finnes på listen, er et tegn på at de mobile enhetene er blitt en viktig del av livet vårt. Alle merkevarene i rankingen appellerer bredt og har stor nytteverdi, sier YouGov i en kommentar.

Norges topp 10

Parallelt med den globale topp 10 har YouGov også lansert topp 10 merkevarer blant nordmenn. FINN.no har Norges sterkeste image foran merkevarer som billigkjeden Kiwi og meierikonsernet TINE.

Den norske listen er generelt preget av flere klassiske norske merkevarer innen dagligvarer og forbruk som Meny, Gilde, Q-Meieriene samt de svenske merkevarene IKEA og Clas Ohlson. I tillegg har det skandinaviske flyselskapet SAS inntatt fjerdeplassen. Samsung er det eneste merket på listen som også er med på den globale rankingen.

Her kan du lese mer og se de samlede rankingene samt rankinger for utvalgte sektorer.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.