Kreatører på tur består

Bauer Media og P4-gruppen har inngått samarbeid om Gull- og Sølvmikken, og som resultat består den populære konkurruransepremien Kreatører på tur, mens Sølvmikken får ny kategori: Årets radiobyrå, som skal deles ut på Gullblyanten.

Bauer Media og P4-gruppen annonserer nå at de går i kompaniskap for å fremme forståelsen av kreativ markedskommunikasjon på radio som mediekanal. Ikke bare består de månedlige kåringene av Sølvmikk og den årlige kåringen av Gullmikken under Gullblyanten, men den populære reisen Kreatører på tur fortsetter som premiering av teamene som vinner i Sølvmikken.

Alle 2017-vinnere av en Sølvmikk har dermed allerede sikret seg en billett til neste års Kreatører på tur og reisen går til New York i april 2018.

Tror på kreative løsninger for markedsføring på radio

Sølv- og Gullmikken-kåringen har til formål å premiere og inspirere de reklameskaperne som utvikler årets beste radioarbeider, hever kvaliteten og setter nye standarder. Det er Kreativt Forum, med juryleder Alexander Gjersøe fra SMFB i spissen, som gjennomfører alle de månedlige kåringene, samt kårer årets Gullmikk. 

Gjersøe tror vi vil få høre enda mer kreativ markedsføring på radio framover. 

– Sølvmikken er den eneste arenaen der byråene kan måle krefter hele året igjennom, og det å få være en del av Kreatører på tur er en pris som henger høyt, sier han. 

– Jeg er derfor overbevist om at grepene som nå gjøres ikke bare blir mottatt som en «gladnyhet», men at det også vil inspirere til å strekke seg etter enda mer kreative radioløsninger, sier  Gjersøe

Glade over at Sølvmikken består

At Kreativt Forum, Bauer Media og P4-gruppen nå samarbeider om tiltak som fremmer fokuset på kreativ og god utnyttelse av radio som reklamekanal ser alle parter på som et stort pluss.

– Når mellom 10 og 15 prosent av innholdet vi kringkaster i løpet av en dag er reklame, sier det seg selv at vi er svært opptatt av at det som produseres skal holde en meget høy kvalitet, sier markedsdirektør for P4-gruppen, Charlotte Førli

Hun viser til at radiolytterne sjelden eller aldri slår av radioen eller skifter kanal under reklamepausene. 

– Kun seks til åtte prosent av lytterne gjør dette, og det er langt færre enn på TV, sier Førli.

Bauer Media med sin hovedkanal Radio Norge, understreker også viktigheten av høy kvalitet på radioreklame.  

– Vi i Bauer media er veldig glade for å være med å gjenskape Gullmikken i 2017 med diverse nye spennende elementer, sier Markeds og Researchdirektør i Bauer Media, Bjarte Øgrey

– Det er viktig for oss som bransje å sette fokus på kvalitet på radioreklamen da den kreative løsningen er helt avgjørende for hvordan annonsørene klarer å utnytte radioens iboende egenskaper til å skape oppmerksomhet og mersalg sier han. 

Skal også kåre årets beste radiobyrå

Helt nytt i samarbeidet er at man fra og med inneværende år også skal kåre «Årets radiobyrå». 

Byråene samler poeng gjennom de månedlige Sølvmikk-kåringene hvor 1. plass gir 3 poeng, 2. plass gir 2 poeng og 3. plass gir 1 poeng. Byrået som i løpet av året sanker flest poeng vinner hederstittelen «Årets radiobyrå». Dette utløser diplom og to billetter til «Kreatører på tur». 

Foreløpig er det Morgenstern som har flest poeng, og dermed leder i konkurransen om å bli årets beste radiobyrå. Prisen deles ut under Gullblyanten i mars neste år.

Den fullstendige oversikten over poeng så langt (januar – juli) ser slik ut:

Morgenstern 8
Heisholt Inc 7
Naug & Venner 6
Både Og 4
Saatchi & Saatchi 4
DDB Oslo 3
TRY 3
Anorak 2
Creuna 2
Futatsu Industries 2
Hyper 1


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.