Flax avgjorde september-Sølvmikken

Det er ikke slump at Norsk Tipping og TRY har vunnet Sølvmikken for september med sin Flaxlodd-reklame, ifølge juryen: «Kunden er kanskje Flax, men førsteplassen den er velfortjent.»

86862 4d0d4 original

Fun-ish fact: Ordet «onomatomania» beskriver en irrasjonell frykt for ord, men brukes også om en langt mer hverdagslig situasjon: frustrasjonen du føler ved å ha et navn, ord eller uttrykk «på tunga».

Det kan være dette hovedpersonene lider av i TRYs radiokampanje for Flaxlodd, men muligens er disse menneskene bare veldig distré. Fantasien deres er det i hvert fall ikke noe galt med.

Juryens betraktninger lyder som følger: «Du vet når du lager en radiokampanje for en kunde, som tilfeldigvis sendes inn til en konkurranse, og så synes juryen det er både klokt tenkt og fint skrevet, siden det skaper noen veldig morsomme bilder i hodene deres, og så plutselig sitter man der med en førsteplass i Sølvmikken, som også gir deg en New York-billett i lomma? Kunden er kanskje Flax, men førsteplassen den er velfortjent.»

(New York-referansen i begrunnelsen handler om den årlige «Kreatører på tur»-reisen til New York, der teamene som vinner 1. plassen i Sølvmikken gjennom året blir invitert. Her kan du se den foreløpige listen over hvem som reiser neste gang).

Hør kampanjen her: «Munchmaleri», «Napoleon» og «Popidol».

  • Byrå: TRY
  • Kreativt team: Jørgen Bøhle Bakke og Ester Hjellum
  • Prosjektleder: Cecilie Thue
  • Produksjonsselskap: Verdens Sterkeste Mann

Ingenting var bedre før

Selv de enkleste ting var håpløst tungvint å få til i gamle dager, hvis vi skal tro andreplassen i september, en troika med spotter fra Geelmuyden Kiese for TV 2-serien «Farmen». Vi lar juryen utbrodere: «Ingenting var bedre før, og det poengteres på ypperlig vis i disse spottene som minner oss på noe av det som gjør at folk hver uke benker seg foran Farmen. Spesielt liker juryen den hvor konsekvensene av gamledager er aller størst, og det må dikteres et hastebrev til legen.»

Hør kampanjen her: «Legevakt», «Kaffe» og «Romantikk».

  • Byrå: Geelmuyden Kiese
  • Kreativt team: Mattis Bentzen og Morten Andresen
  • Konsulent: Jørgen Gjærum
  • Prosjektleder: Pia Bråthen
  • Produksjonsselskap: Verdens Sterkeste Mann

«Kan bli mye Excel-ark i perioder»

The Oslo Company står bak bronsevinneren i september, der et klassisk radiospott-scenario mellom en telefonselger og kunder innenfor bestemte yrkesgrener danner utgangspunktet, et arbeid som i likhet med de øvrige av månedens vinnere er produsert av Verdens Sterkeste Mann.

Juryen har følgende å melde: «Det er ikke første gangen det produseres radio som er en telefonsamtale mellom en selger og en bedrift, samtidig er dette såpass skeivt og godt gjennomført, at juryen trekker på smilebåndet. Ekstra honnør til spottene med hackerne og revisoren med Excel-bekymringer.»

Hør kampanjen her: «Hacker», «Kirurg», «Minerydder» og «Revisor».


  • Byrå: The Oslo Company
  • Kreativt team: Christer Magnussen og Martin Brurås
  • Prosjektleder: Jannicke Platou
  • Produksjonsselskap: Verdens Sterkeste Mann

Du kan også høre månedens vinnerspotter og tidligere vinnere på gullmikken.no.