Hjemløse avisselgere blir synlige – og usynlige

Situation Sthlm, avisen som selges av og for Stockholms hjemløse, har utstyrt selgerne sine med en spesialdesignet jakke som gjør dem både mer synlige og usynlige, etter behov.

86939 b4876 original
86940 8a6fa original
86941 4afb1 original
86942 c0040 original
86943 306db original

For Stockholms hjemløse er Situation Sthlm en viktig vei tilbake til samfunnet, men avisen har den siste tiden opplevd sviktende salg. Selgerne har stadig mer problemer med å synes i gata, og brorparten av aviskjøpene skjer spontant og uplanlagt. For å gjøre selgerne mer synlige inngikk de samarbeid med Beckmans Designhögskole og Fristads arbeidskläder om en ny og distinkt ytterjakke, og i disse dager er det premiere for avisselgernes nye visuelle signatur.

– Jeg håper virkelig at alle stockholmere blir oppmerksomme på dette, ser oss og kjøper mye aviser fra oss nå. Det blir mye lettere å se oss ute på gaten og det kommer til å kjennetegne hele salgskorpset, sier Ann Malmberg, selger hos Situation Sthlm.

– En tydelig identitet

Det var sisteårselevene ved Beckmans Designhögskola som tok på seg oppgaven å designe jakken, og bidraget til Julia Andersen ble kåret som vinner. Resultatet er en svart jakke som både synes og forsvinner i mengden utifra behov: Selgervesten er nemlig fastsydd i en spesiallomme, og kan lett tas på ved salg og legges bort når selgeren vil være privat.

– Å synes på gata i forbindelse med avissalg er viktig av flere grunner. Arbeidsklær skaper en tydelig identitet for den som bærer dem og at folk ser at selgerne er viktig for for salgsarbeidet. Jo smidigere det går å selge avisen, desto mer styrkes selvtilliten for den som selger Situation Sthlm, sier Pia Stolt, administerende direktør i avisen.

Fristad har produsert jakken som er vannavisende, vindtett og varm. Lommene har fleecefôr som varmer hendene, reflekterende detaljer og en mengde lommer, fra romslige til tyverisikre. De drøyt 300 aktive selgerne til avisen blir alle utstyrt med ny jakke.

Les mer om jakken her.