We Are Live kuppet Gullkorn

I konkurranse med store, velkjente aktører gikk relativt unge We Are Live rett til topps i årets Gullkorn-utdeling. Kampanjen «Kuppet 2017» for Diplom-Is traff juryen på tvers av kategorier og ble kåret til Årets Gullkorn.

Torsdag kveld ble den årlige PR-prisen Gullkorn delt ut på Kulturkirken Jakob i Oslo, arrangert av interesseorganisasjon KOMM. At det er en ren PR-pris blir stadig mer vanskelig å hevde, da byråer fra tilstøtende bransjer, eksempelvis TRY, har hevdet seg godt i konkurransen de siste årene.

Det viser også årets vinnerliste, der We Are Live tok storeslem og vant i fire kategorier, både for TGI Fridays i virksomhetskommunikasjon og Diplom-Is. Kampanjen «Kuppet 2017» for Diplom-Is, stakk av med gull i Kampanje B2C og Sosiale medier. Den ble også kåret til Årets Gullkorn.

− Vinneren av Årets Gullkorn klarer det kunststykket å skape engasjement og interesse rundt et lavinteresseprodukt. Kampanje tar i bruk en rekke virkemidler, og overbeviste juryen med godt håndverk og kreativ kraft. Samtidig kan de vise til svært gode resultater, sier jurygeneral Henning Brikt Andersen

– Dette var først og fremst veldig gøy. Jeg tolker dette som et bevis på at tankesettet og metoden vår leverer og at vi er gjeng med unge, ambisiøse mennesker som får til mye kult sammen. Rett og slett stolt av teamene som har levert disse jobbene, sier byråleder Herman Mueller Stormyr i We Are Live til kreativtforum.no.

To priser til JCP

JCP dro også hjem fra prisutdelingen med to priser under armen. Byrået høstet gull for kampanjen «The Logo Donation Project» i kategorien B2B, hvor de selv er kunde. Prosjektet ble gjennomført i forbindelse med reprofilering av byrået. I tillegg tok i gull i kategorien Måling og evaluering for Holmenkollen Skifestival med prosjektet «Skifest med måte».

Anorak og TRY kunnen begge glede seg over å vinne hvert sitt Gullkorn. Anorak tok gull med årets Holdningskampanje for GramArt og NOPA, der prosjektet #utenmusikk høstet anerkjennelse for sitt arbeid med å vise hvor viktig åndsverkloven er for norske artister og låtskrivere. TRY vant i kategorien Innhold og egne kanaler med «Når gode råd er unge» for Statoil. 

− Det er både bredde og spenn blant årets vinnere. Alle vinnerne holder et veldig høyt nivå, og vi kommer helt sikkert til å se at flere av disse casene hevder seg i internasjonale konkurranser, sier Henning Brikt Andersen.

Kjell Terje Ringdal hedret

Årets hederspris ble tildelt Kjell Terje Ringdal, Førstelektor på Høyskolen Kristiania og gründer av Konsensus, et av landets første PR-byråer. Han har vært en markant stemme i bransjen gjennom mange år, og var den aller første jurylederen for Gullkorn. Da var han også en av dem som gikk i bresjen for Gullkorn i mediekrigen som oppsto rundt etableringen av prisen. Han har vært fremtredende i utviklingen av kommunikasjonsfaget, forfattet bøker og artikler, vært foredragsholder og er nå viktig i utdannelsen av neste generasjon PR-rådgivere.

− I en bransje som på mange måter blir bare yngre og yngre er årets vinner et nyttig minne om at også de ikke fullt så unge fremdeles holder koken. Kjell Terje er en av kommunikasjonsbransjens største kjendiser, en fagperson og bransjenestor, sier styreleder i KOMM, Nina Riibe

I fjor ble Årets kundepris delt ut for første gang. Styret i KOMM kåret Arbeidstilsynet til årets vinner av Kundeprisen. De la særlig vekt på at de har utfordret den norske kommunikasjonsbransjen, og er en inspirasjon for andre virksomheter. 

Årets talent fra Dinamo

KOMM kårer også årets talent, og i år ble det Sigmund Malkenes som fikk æren av å motta prisen. Malkenes har jobbet i Dinamo siden 2014, er 27 år gammel, og har allerede rukket å bli en sentral rådgiver med kundeansvar i Dinamo.

Her er årets gullvinnere:

  • Årets gullkorn: «Kuppet 2017» av We Are Live for Diplom-Is
  • Holdningskampanje: #utenmusikk  av Anorak for GramArt og NOPA
  • Kampanje B2C: «Kuppet 2017» av We Are Live for Diplom-Is
  • Innovasjon: Ikke delt ut gull
  • Virksomhetskommunikasjon: «TGI Pridays» av We Are Live for TGI Fridays
  • Internkommunikasjon: Ikke delt ut gull
  • Innhold og egne kanaler: «Når gode råd er unge» av TRY for Statoil
  • Sosiale medier: «Kuppet 2017» av We Are Live for Diplom-Is
  • Krise og issues management: Ikke delt ut gull
  • Måling og evaluering: «Skifest med måte» av  JCP for Holmenkollen Skifestival
  • Kampanje B2B: «The Logo Donation Project» av JCP for JCP


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.