WPP-boikott gir færre nordmenn i Eurobest-jury

Ester Hjellum fra TRY er Norges eneste jurymedlem under Eurobest i London, som foregår i slutten av november.

Tidligere i høst ble det kjent at WPP, verdens største reklame- og pr-holdingselskap, har truet Cannes Lions- og Eurobest-eier Ascential inn i forhandlinger om å gjøre festivalen i Cannes kortere og mindre omfangsrik. Samtidig har de gitt alle sine byråer forbud mot å delta i årets Eurobest i London, «en kostbar avledning», ifølge Creative Officer i WPP, John O’Keefe.

Det var avsatt tre juryplasser til Norge, men som resultat av krympet festivaldeltakelse forsvinner to av dem. Da gjenstår plassen i Film- og Print-juryen, hvor Ester Hjellum deltar.

Det resterende, selverklært anglofile jurymedlemmet er jublende fornøyd til tross for at hun blir en ensom norsk svale.

– Jeg ble kjempeglad, forteller Hjellum, til daglig senior AD og partner i TRY.

– Det er lenge siden jeg har sittet i en internasjonal jury, så jeg er superspent på hvem jeg skal sitte sammen med og hvilke jobber som er sent inn fra den europeiske bransjen. Gleder meg masse til diskusjoner og debatter! At juryeringen skjer i London er også en ekstra bonus for meg som er totalt anglofil.

– Selv om Norge i år kun har ett jurymedlem, er vi i trygge hender siden det er Esther som skal representere de norske fargene, sier Capa-sjef Gareth Williams, Cannes-representant i Norge.

WPP er verdens største reklame- og PR-nettverk, med byråer som Grey Global Group, Ogilvy & Mather, Young & Rubicam, JWT, Kantar Group, Hill & Knowlton og Burson-Marsteller under seg.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.