39 norske vinnersjanser i Eurobest

Med 14 nominerte jobber er TRY det norske byrået med flest nominasjoner i EM-mesterskapet i reklame, som foregår i London denne uken. Hakk i hæl er POL og SMFB med ni jobber hver. Vinnerne offentliggjøres fredag morgen.

87461 bbb12 original
Fra Eurobest-resepsjonen i London. Foto: Marian Brannelly/Getty Pictures

Tirsdag startet Eurobest i London, den europeiske miniversjonen av Cannes Lions. Til nå er 18 av festivalkonkurransens 21 shortlistkategorier publisert.

Den hyppigst nominerte norske jobben er TRYs virale film for Røde Kors, «Fail», som har 10 vinnersjanser. Like bak følger «The Audi Sandbox VR Experience» av datterbyrået POL, med ni nominasjoner.

Hyppig nominert er også SMFBs filmer for VGs Nyhetsapp, med fire vinnersjanser, og byråets «Winter is Coming» for IKEA har tilsvarende antall shortlistplasseringer.

Creuna har to nominasjoner for profilen til DOGA, mens Anorak har to shortlister fordelt på Kolonial.no og IF. Hyper, Per Høj og Geelmuyden Kiese er nominert én gang hver på vegne av henholdsvis Norges Bank, Norsk Tipping og Treparts bransjeprogram transport.

Her er samtlige norske nominerte, fordelt på kategori:

  • Design: Én nominert jobb fra Norge med to shortlistplasser, nemlig DOGA-profilen fra Creuna (Creation of a new Brand Identity og Logo Design).
  • Digital Craft: POL er nominert hele tre ganger for «The Audi Sandbox VR Experience» (Video / Moving Image, Virtual Reality og Innovative Use of Technology). Nominert er også Hyper med «Horisont» for Norges Bank, kunnskapssenteret som ble utviklet for elever i vidergående skole (Experience Design: Multi Platform).
  • Direct: Tre norskproduserte jobber er nominert: «Fail» for Norges Røde Kors av TRY er nominert to ganger (Use of Social Platforms og Charities & Non-profit). «Winter is Coming» for IKEA av SMFB er også nominert (Real-Time Responses), det er også «Skipp butikken» av Anorak for Kolonial.no (Retail, e-Commerce, Restaurants & Fast Food).
  • Interactive: TRY er nominert to ganger for Røde Kors' «Fail» (Interactive Video og Social Purpose).
  • Entertainment: «The Audi Sandbox VR Experience» av POL (Brand Experience: Integrated)
  • Innovation: «The Audi Sandbox VR Experience» er POL (Applied Innovation)
  • Film: Syv norske jobber er nominert, og fire av dem er fra SMFBs kampanje for VGs nyhetsapp: «Mexican Border», «Sophie», «Wolf Issue» og «Unstable Mountain», som alle er nominert i subkategorien Media & Publications (regi Stefan Faldbakken, Heimlich ). Nominert er også Røde Kors' «Fail» som er laget av TRY (regi: Andrea Eckerbom, Tangrystan (Viral film), «Just Like the Movies» for Norwegian av TRY (regi Bart Timmer, Bacon) og «The Big Weep» av TRY for DNBs Skikk & Bank (regi: Matias & Mathias, Bacon).
  • Healthcare: «Fail» for Røde Kors av TRY er nominert som eneste norskproduserte jobb (Pro-Bono led Education & Awareness).
  • Media: TRY er nominert med sin «Insecurity on Display», en jobb for Røde Kors-samtaletilbudet Kors på halsen (Excellence in Media Insights & Strategy).
  • Mobile: To norske jobber på shortlist: «Brannleken» for IF av Anorak (Mobile Websites) og «A Phone Call to Hamar» for Norsk Tipping av Per Høj (Integrated Mobile Campaigns).
  • Outdoor: «The Audi Sandbox VR Experience» av POL (Ambient Use of Digital Technology).
  • PR: To norske jobber er nominert: «The Truck Driver’s Mother» for Treparts bransjeprogram transport (Audience Targeting / Engagement Strategies) og «Winter Is Coming» for IKEA av SMFB (Real-Time Responses).
  • Promo & Activation: «The Audi Sandbox VR Experience» av POL er nominert hele tre ganger (Use of Technology, Immersive Customer Experience, Cars & Automotive Products & Services), mens «Winter is Coming» for IKEA av SMFB er nominert to ganger (Retail, e-Commerce, Restaurants & Fast Food Chains og Real-Time Response), og «Fail» av TRY for Røde Kors har én nominasjon (Charities & Non-profit).
  • Radio & Audio: SMFB er nominert med «Tapersymfonien» for VG/Norges Fotballforbund (Use of Music).

Kategoriene som gjenstår konkurranseprogrammet er Creative Effectiveness, Glass: The Award for Change, og Integrated, der shortlistene blir offentliggjort torsdag morgen. Se også: www.eurobest.com