Går Island nærmere i sømmene
ANTI-magasinet A New Type of Imprint har gjennom fire utgaver utforsket de kreative sfærene i de Nordiske landene. Nå avslutter de kolleksjonen med seriens siste utgave: Island.
– Islendere har alltid hatt noe egenrådig over seg, noe som også gjenspeiles i de kreative miljøene. Der de andre landene i større grad er preget av sterke designtradisjoner, har islendere en tilnærming preget av DIY-kultur og færre regler, noe som ofte er et resultat av øyas mindre tilgang på naturlige materialer og lite ekstern påvirkning. Konsekvensen tar ofte form i eksperimentell materialbruk, utfordrende form og solid håndverk, forteller sjefsredaktør i A New Type of Imprint, Mike Solheim.
Islandkapittelet tar for seg islandske storheter som Guðjón Samúelsson og Olafur Eliasson, men også Islands designhistorie, samt showcaser og intervjuer med designere, arkitekter, kunstnere og fashion-designere, sågar en parfymemaker som visualiserer lukter.
Ifølge redaktørern er resultatet «et detaljrikt portrett av et pulserende kreativt miljø som er mer opptatt av samhold fremfor konkurranse.»
Både omslaget og Island-kapittelet er designet av den islandske designeren Viktor Weisshappel, og konseptuelt er det som en grafisk tolkning av et karakteristisk aspekt av øynasjonen, nemlig været.
– Et ærlig og godt bilde på Island
– Her på Island er været alltid et tema. I tillegg til at vi har midnattssol på sommeren og helt mørke vintre, er været veldig skiftende, forteller Weisshappel.
– Denne ekstreme kontrasten føler jeg er et ærlig og godt bilde på Island, og jeg har forsøkt å fange denne atmosfæren gjennom abstrakt grafikk med flaggfargene i forskjellige nyanser. Det er også lagt inn noen morsomme detaljer, som at sidetallet gradvis går opp på venstre side og ned på høyre, som solsyklusen.
Bladet består i tillegg av intervjuer, featureartikler, showcaser og essay av og om norske kreative, inkludert et 59 siders dypdykk inn i Den Norske Opera & Ballett.
Utgaven er tilgjengelig på nett og der du kjøper magasiner.