Går Island nærmere i sømmene

ANTI-magasinet A New Type of Imprint har gjennom fire utgaver utforsket de kreative sfærene i de Nordiske landene. Nå avslutter de kolleksjonen med seriens siste utgave: Island.

87384 13ac2 original
87385 ecbb0 original
87386 c0254 original
87387 a99b4 original
87388 4f97e original
87389 33640 original
87390 16bdd original
87391 b64fb original
87392 c9068 original
87393 c0dfa original
87394 c5dd1 original
87395 cfd78 original
87396 b5b97 original
87397 9ba93 original
87398 7d544 original
87399 c196b original
87400 b04a3 original
87401 6f943 original
87402 ed8df original

– Islendere har alltid hatt noe egenrådig over seg, noe som også gjenspeiles i de kreative miljøene. Der de andre landene i større grad er preget av sterke designtradisjoner, har islendere en tilnærming preget av DIY-kultur og færre regler, noe som ofte er et resultat av øyas mindre tilgang på naturlige materialer og lite ekstern påvirkning. Konsekvensen tar ofte form i eksperimentell materialbruk, utfordrende form og solid håndverk, forteller sjefsredaktør i A New Type of Imprint, Mike Solheim.

Islandkapittelet tar for seg islandske storheter som Guðjón Samúelsson og Olafur Eliasson, men også Islands designhistorie, samt showcaser og intervjuer med designere, arkitekter, kunstnere og fashion-designere, sågar en parfymemaker som visualiserer lukter.

Ifølge redaktørern er resultatet «et detaljrikt portrett av et pulserende kreativt miljø som er mer opptatt av samhold fremfor konkurranse.»

Både omslaget og Island-kapittelet er designet av den islandske designeren Viktor Weisshappel, og konseptuelt er det som en grafisk tolkning av et karakteristisk aspekt av øynasjonen, nemlig været.

– Et ærlig og godt bilde på Island

– Her på Island er været alltid et tema. I tillegg til at vi har midnattssol på sommeren og helt mørke vintre, er været veldig skiftende, forteller Weisshappel.

– Denne ekstreme kontrasten føler jeg er et ærlig og godt bilde på Island, og jeg har forsøkt å fange denne atmosfæren gjennom abstrakt grafikk med flaggfargene i forskjellige nyanser. Det er også lagt inn noen morsomme detaljer, som at sidetallet gradvis går opp på venstre side og ned på høyre, som solsyklusen.

Bladet består i tillegg av intervjuer, featureartikler, showcaser og essay av og om norske kreative, inkludert et 59 siders dypdykk inn i Den Norske Opera & Ballett.

Utgaven er tilgjengelig på nett og der du kjøper magasiner.