Grand Prix til brystkreftkampanje

Rosa Sløyfe-kampanjen som utnyttet sensurreglene i sosiale medier gikk til topps i ADCE i helgen.

Den fjerde utgaven av European Creativity Festival, arrangert av The Art Directors Club of Europe (ADCE), foregikk i forrige uke i Barcelona. Forrige lørdag ble Grand Prix delt ut til DDB Germany for kampanjen «Check It Before Its Removed», laget for Rosa Sløyfe i Tyskland.

Kampanjen drar fordel av retningslinjene for sensur på Facebook og andre sosiale medier, der et bilde av et nakent bryst raskt blir fjernet, og på fjorårets utgave av Den internasjonale kvinnedagen var det 17 kvinner som hver for seg blottet det ene brystet på Facebook og Instagram med oppfordringen «Check it before it’s removed». 

I løpet av timer ble oppdateringene slettet av Facebook og Instagram, men da var det allerede så mye buzz rundt kampanjen at nyheten ble plukket opp av de tradisjonelle mediene.

Det var totalt 802 arbeider fra 23 europeiske land med i konkurransen. Du kan se alle vinnerne her (ingen norske bidrag ble premiert).

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.