Introduserer «Giving Tuesday» i Norge

YouTubere med ny stor hjelpeaksjon som motsvar til Black Friday og Cyber Monday: Nå kommer Giving Tuesday, der det handler om å gi.

63 norske unge nordmenn med påvirkningskraft og egen YouTube-kanal, såkalte influencere, skal de neste tre ukene fokusere på 11 gode saker med mer enn 100 videoer på sine kanaler på Instagram og Facebook. På selve Giving Tuesday, tirsdag 28.november, steller YouTuberne istand maratonsending på sosiale medier.

– Tusenårs-generasjonen viser hva vi står for, sier Kim Køste, Romy Feclicia Østrøm, Ramón Torres Andresen og Nellie Krokstad. YouTube-profilene skal lede direktesendingen, der vidoene også blir også publisert på www.givingtuesday.no.

De 11 organisasjonene som er med: Barnekreftforeningen, Foreningen for Hjertesyke Barn, Kirkens Nødhjelp, Kreftforeningen, Mental Helse, Nasjonalforeningen for Folkehelsen, NMS, Redd Barna, Redningsselskapet, Regnskogfondet og Sykehusklovnene.

 – Det unge Norge løfter i flokk gjennom denne innsamlingsaksjonen, og gjør det på en helt unik måte, sier generalsekretær Siri Nodland i Norges Innsamlingsråd. Hun har trukket i trådene sammen med medieselskapet Nordic Screens og innsamlingseksperten Puzzel. 


EXTRA er blant de kommersielle aktørene som støtter innsamlingsaksjonen med produksjonen av direktesendingen på Facebook og YouTube, og de hjelper også til med å markedsføre Giving Tuesday. Direktesendingen foregår tirsdag 28.november klokken 18-23 fra DNBs hovedkontor i Bjørvika.

Giving Tuesday begynte for seks år siden i USA, og har siden spredt seg over store deler av den vestlige verden. Konseptet er at alle kan gi til hvilket formål de ønsker, enten det er penger, tid, mat eller klær.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.