Livsstilsmagasin på utstilling

Hva ender man opp med når man lar to-og-tredve studenter lage hvert sitt livsstilsmagasin? Skaper man en kjedekollisjon av eksistensielle tanker? Mister man et par stykker på veien? Skaper man et dusin unike visuelle konsepter? Det ser kanskje slik ut, skal man tro resultatet i utstillingen som tar sted på Grafill fredag 08. januar.

Studentene ved Westerdals Grafisk Design har dette høstsemesteret jobbet med å sanke inn innhold og utforme personlige konsepter rundt sine egne livsstilsmagasiner. Dette har resultert i en stor variasjon av visuell utforming og tekstlig innhold. 

Studentene har sett på hva formålet til papirmagasinene er i en stadig mer digital hverdag. Hva skal de bestå av? Hva skal de kommunisere? Hvorfor skal man bruke tid og ressurser på noe som kan publiserer gjennom andre kanaler? 

Det som er spennende med denne utstillingen er å se på hvordan det fysiske aspektet ved magasinene kommer til syne. Studentene har på mange måter prøvd å blåse liv i det ekstremt oppbrukte konseptet det i seg selv er å forme livsstilmagasin. Denne oppgaven har vært gitt til designstudentene ved Westerdals de siste tre årene, og har resultert i svært unike og særegne besvarelser.

'Livsstilsmagasin' er på mange måter en slags paraplybetegnelse hvor alt over, under, ved siden, bakom eller mellom andre kategorier forenes i et sammensurie av trender som kan bestå av alt mellom kultur, mat og mote. For mange kan dette bli en slags difus sammensetning av materialistiske valg som skal definere din livsstil. Denne utstillingen prøver å riste løs i dette utvaskede begrepet, se på hva en livsstil faktisk er — eller kan være — og hvilke faktorer som kan være med på å definere måten vi lever på. Denne tilnærmingen til oppgaven har resultert i magasiner om alt fra abstrakt rom til nakenhet og seksualitet. Utstillingen viser et bredt aspekt av hvilke indre og ytre forutsetninger, og valg som gjør at vi lever slik vi gjør.  

Utstillingen er unik i måten designstudentene har utforsket formatets måter å kommunisere på, og vise nye tilnærminger til dette trolig døende — eventuelt kanskje litt reaksjonære — mediet papirmagasin.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.