Skjult budskap mot skjult vold
Oslo Krisesenter er ute med 80 kryptiske boards spredd rundt i bybildet i Oslo. Kitchen står bak kampanjen.
Aktuelt byrå
Publicis Kitchen
Boardsene er strategisk plasserte og henvender seg først og fremst til fotgjengere. Ved første øyekast ser det ut som snapshots tatt av tapetet fra et vanlig hjem, men om man går noe nærmere ser man at tapetmønsteret bærer viktige budskap:
«Vold mot kvinner utøves hjemme i det skjulte.»
«En av seks kvinner opplever å bli mishandlet av sine nærmeste.»
«Hjelp oss i arbeidet for voldsutsatte kvinner.»
«Oslo Krisesenter, bankkonto 5057 0507 246.»
– I stedet for å bruke skremmende krigstyper valgte vi å skissere ut innholdet i selve problematikken. Vi håper kampanjen rette søkelyset på et viktig budskap det er liten bevissthet rundt, sier teamet i Kitchen.
Toppen av isfjellet I løpet av 2008 var det 316 kvinner og 219 barn som bodde hos oss, i tillegg 742 som brukte Oslo Krisesenter på dagtid. Dette er bare toppen av isfjellet. Både kvinner, barn og alle som møter disse i hverdagen kunne ha brukt oss mer. Derfor er det viktig for oss å nå ut med informasjon om hvor mange dette berører, at vi faktisk finnes og hva vi gjør. Vi setter pris på hjelpen fra Kitchen så langt og synes de har fått frem budskapet vårt på en relevant, engasjerende og troverdig måte i utendørsmediet. Dette som et første steg på veien i å bli mer synlig, sier Inger Lise Wamsness Larsen, daglig leder i Oslo Krisesenter.
Teamet består av:
Konsulent: Yvonne Waage
Prosjektleder: Suzanne Bonnevie
Kreatører: Ole Henrik Stubberud og Heidi Mittun-Kjos
Ad-ass: Håkon Stensholt
Illustratør: David Johannesen
Medie: JCDecaux, Eurosize
Ansvarlig hos kunde: Olaug Rønningsdalen og Inger Lise Wansness larsen
Involverte byråer
Publicis Kitchen