Uniform har det siste året jobbet med analyse, strategi og nytt design av logoer og grafiske støtte-elementer. Arbeidet er en del av en større satsning hos Norsk Tipping for å fornye hele sin spillportefølje, gjennom modernisering av uttrykket og en enda tydeligere posisjonering av hvert enkelt spill i sine respektive segment.
– Oppgaven har vært spennende, da vi skulle ta vare på den posisjonen som spillene har, samtidig som det skal oppfattes som nytt og moderne, sier daglig leder i Uniform, Erik Jansson.
– Vi har fått stort spillerom hos Norsk Tipping, og vi har vært innom mange ulike løsninger før vi endte opp med dette sluttresultatet. En viktig føring har vært å skape en større familielikhet de tre spillene i mellom, samtidig som de skal fremstå tydeligere hver for seg og ikke minst speile spillets personlighet.
Mykere uttrykk. Fra Norsk Tippings side har vi vært opptatt av å få til et mykere uttrykk ved å videreføre den runde formen til lottokulene som er en viktig assosiasjon til Lotto. I tillegg har vi sett et stort behov for å forbedre lesbarheten for Viking Lotto-logoen. Uniform har også utviklet et sett med støtte-elementer og en fotostil som til sammen skal skape et tydelig univers for alle spillene, sier Kristin Røe, merkevaresjef for Lotto, Viking Lotto og Joker.
– Vi er også særlig fornøyd med den nye Joker-logoen. Den signaliserer klart den lekenheten Joker skal representere, avslutter Kristin Røe. Den nye profilen skal gradvis implementeres på alle flater, og blir blant annet å se på Lottotrekningen lørdag den 22. januar.
Mer spisset og differensiert. Uniform har også startet reprofilering av merkevarene Extra, Flax, Keno, Oddsen og Tipping.
I et posisjoneringsperspektiv, og med tanke på at alle spillene henvender seg til ulike målgrupper, er det en stor fordel å reprofilere alle spillene parallelt. På denne måten ivaretas hensynet til differensiering i uttrykk, fargepalletter og støtteelementer. Målet for profileringsarbeidet er en mer spisset og differensiert merkevareportefølje, avslutter Erik Jansson.
Involverte byråer
Uniform