Den som tier, samtykker

I tillegg til hjelpearbeid jobber Kirkens Nødhjelp med politisk påvirkning, for å endre de grunnleggende årsakene til fattigdom og urettferdighet

1970 583ec original

I tillegg til hjelpearbeid jobber Kirkens Nødhjelp med politisk påvirkning, for å endre de grunnleggende årsakene til fattigdom og urettferdighet.
For å stå sterkere i dette arbeidet, trenger de flere støttespillere som på kort varsel kan stille opp i underskriftskampanjer, og som kan skape oppmerksomhet rundt viktige saker som kanskje ikke er så tilgjengelig for alle. Målgruppen er alle de som godt kunne tenke seg å engasjere seg litt, men som mangler kunnskap og føler at det ikke nytter.

Vi mente at løsningen på dette lå i å få venner til å involvere hverandre i sakene Kirkens Nødhjelp jobber med, via sosiale medier.

Vi måtte gjøre et nokså innviklet budskap om Kirkens Nødhjelps langsiktige politiske arbeid, lettere tilgjengelig. I tillegg måtte vi gjøre det lettere å spre, og så lavterskel som mulig for såpass komplekse budskap.
Vi begynte med å sortere alt Kirkens Nødhjelp jobber med, i 7 ulike kategorier. Deretter lagde vi en lettfattelig introduksjon til hver av kategoriene. Hver av introduksjonene ble lest av en kjent og tillitsvekkende person, og tekstene ble animert og laget til 7 forskjellige filmer.

Gjennom fullstendig integrering med Facebook, kan brukere «like» hver kategori, og få oppdateringer om de sakene de er mest opptatt av, samtidig som de kan dele saker og filmer med vennene sine.

Involverte byråer

Plastikk Media