Maarud Proviant
Bakgrunn for arbeidet: Snackskategorien vokser, men er preget av hyppige lanseringer og aggressive aktører
Aktuelt byrå
Scandinavian Design Group
Bakgrunn for arbeidet:
Snackskategorien vokser, men er preget av hyppige lanseringer og aggressive aktører. For å få livets rett i snackshylla må man gi forbrukerne noe de har lyst på. Man vil jo helst ha noe godt når man er litt småsulten, men tenker sjelden på chips som et alternativ. Maaruds løsning var å utvikle ekstra tykke, riflede potetskiver. Produktet har en annen konsistens, mindre fett og er mer mettende enn annen snacks. Det er rett og slett et bittelite måltid. I prosessen med konseptutvikling, idé, navn og kommunikasjon jobbet SDG og søsterselskapet McCann tett sammen med Maarud for å sikre en tydelig rød tråd i denne produktlanseringen.
Konsept/idé til grunn for arbeidet:
SDG utviklet navnet ”Proviant” som understreker produktets unike karakter. Pakningsdesignet baserer seg på råvarens opprinnelse, nemlig potetposen, og fremhever at Proviant en naturlig matbit. Den ekte og jordnære følelsen er gjennomgående. Smaksnavnene ”Passe salt”, ”Ganske sterk. Chilli og litt rømme” og ”Smak av skikkelig bacon” er visualisert gjennom henholdsvis en saltbøsse, en skje rømme og en stekepanne med bacon. I tillegg har man valgt et tykt matt papir som gir emballasjen taktilitet. Man fungerer dårlig når man er sulten og ideen bak kommunikasjonen er: ”Ikke ta beslutninger på tom mage”. Denne ideen beskrives på posens baksidetekster der hver smak har 8 ulike eksempler på ting du ikke bør gjøre på tom mage. Også i den utradisjonelle butikkdisplayløsningen synliggjør vi at du bør spise en Proviant fra Maarud for å unngå å ta beslutninger på tom mage.
1247-ce1c6-original.pdf
Involverte byråer
Scandinavian Design Group