Frithjof Nicolaysen er Arcus' egen vinekspert, og han er med på å velge ut vinene. Serien består i dag av fem ulike viner, tre hvite og to røde i bag-in-box. To av hvitvinene kommer også på flaske. Første produkt i serien ble lansert i 2002. Konseptet er basert på kvalitetsviner fra klassiske vinområder i Europa.
Om designet, som er gjort av Uniform: Overordnet var oppgaven å gi serien et tydeligere familiepreg, samt gi hver enkelt boks en sterk identitet. Vinen er for de som ønsker et spennende kvalitetsprodukt til en fornuftig pris, forteller Jan-Otto Jacobsen, leder i Uniform.
Vi har utviklet et konsept med illustrasjoner som går igjen på alle vinene, men med litt forskjellige uttrykk, detaljer og farger. Illustrasjonene er inspirert av landskap og har referanser til moderne kunst. Vindruens opprinnelsessted har gitt inspirasjon til de ulike landskapene og fargene. Sauvignon Blanc-vinen har for eksempel blåtoner som representerer de maritime omgivelsene druen er dyrket i. Ut fra de abstrakte landskapsillustrasjonene er det utviklet et figurativt og gjenkjennende symbol. Eksempelvis har vi laget et seilbåtsymbol som skal gi assosiasjoner til kystlandskapet i Languedoc-Roussillon i Frankrike, fjellformasjoner skal fortelle om østerrikske alper, cypresser skal kommunisere landskapet i Veneto i Italia og så videre.
Symbolene skal gjøre det lettere for forbrukeren å kjenne igjen sin favoritt. I tillegg har vi utviklet symboler for vinenes bruksområder for å gjøre det enklere for forbrukeren å velge vin, avslutter Jacobsen.
Byrå: Uniform
Konsulent: Anders Bolstad
Prosjektleder: Anja Trøften
Grafisk designer: Cecilie Berg Børge-Ask og Ina Viktoria Kristiansen
Involverte byråer
Uniform