Ruter vanner planter i plakaten

Reisende med busslinje 81 fikk seg en overraskelse mens de sto og ventet på bussen.

17975 fe654 original
17976 2af78 original
17977 f6559 original
17978 f3d7f original
17979 bd041 original

Levende planter var integrert i plakaten på holdeplassen. Der kunne man lese at plantene kunne vannes med utslippet fra Ruters nye hydrogenbusser. Bussene, som skal trafikkere linje 81, slipper kun ut ren vanndamp og det er dette som er budskapet til Ruter.

Totalt er åtte holdeplasser beplantet og løsningen skal gå over 14 dager. Ekte planter og jord er lagt i en gjennomsiktig pleksiglassbeholder og montert sentralt i reklamevitrinen med budskapet foliert rundt. Det ble montert vifter for å øke luftsirkulasjonen og plantene viser seg å trives utmerket godt, da løsningen fungerer akkurat som et drivhus.

Flaskevann. Som en del av kampanjen ble det også delt ut flaskevann med budskapet: Smak på utslippet fra våre nye hydrogenbusser og poser med frø som kunne vannes med det samme utslippet. Det ble også utarbeidet tradisjonelle annonser og plakater.

Avsender av budskapet er Ruter og ideen står Los&Co for. Mediebyrået er StarCom og utendørsselskapene JCDecaux og ClearChannel har levert media i leskur i Oslo og Akershus.

Bra samarbeid mellom alle involverte har ført frem til en god løsning for å fortelle om hydrogenbussene på en ny måte. Det har vært interessant å ta i bruk utendørs for å fortelle denne lille historien og jeg må si at det er gøy å kunne utnytte formatet på denne måten, sier rådgiver i Los&Co, André Tuverud.

Til et nytt nivå. Dette er et meget godt eksempel på det store potensial som ligger i å skape oppmerksomhet i et såkalt tradisjonelt format. En meget god løsning som definitivt evner å skape stoppeffekt hos de reisende og forbipasserende. Los&Co har tatt plakaten til et nytt nivå, Sier Bjørn Erik Broady Aasebø, Markedssjef i JCDecaux.

De som var med:
Ansvarlig hos Ruter: Siri Brathagen

Teamet hos Los&Co: Thora Soot, Tor-Olav Borgen, Kim Taanevig, Per Kristian Voss Halvorsen, Marius Halvorsen, Marit Rui, Hans Christian Grønn, André Tuverud, Katrine Øiestad, Edel Drage, Aslak Tronrud.

Fotograf: Sigve Aspelund
Stylist: Tatjana Kaper
Gartner: Christopher Diaz
StarCom ved Bjørn Granlund
JCDecaux og ClearChannel leverandør av media

Involverte byråer

79563 aa7a1 original

Los & Co