Kjempe-Instagram på Oslo S

Denne uken har forbipasserende på Oslo S brukt bildeprogrammet Instagram i et litt større format enn vanlig.

16819 42106 original
16820 cd464 original
16821 30002 original
16822 ec771 original
16823 a24bd original
16824 e3610 original
16825 c3d14 original

Plan Norge har i samarbeid med Just Cruzin Productions og JCDecaux installert et tre meter langt og tre meter høyt Instagram-kamera. Så langt har nesten 3.000 forbipasserende latt seg avbilde med hendene i været for en god sak.

Bilder som utdanner jenter i verden.
Der barn ikke har det bra, har jentene det verst. Dette er utgangspunktet for at Plan har en egen opplysningskampanje om jenters situasjon i verden. Hvert tredje sekund blir en mindreårig jente giftet bort og en av tre jenter får ikke fullføre skolen. Dette forsøker vi å gjøre noe med gjennom den globale kampanje «Because Im a Girl» som pågår i 68 land, sier kampanjeleder Anders Finslo i Plan Norge.

Innbringende tagging. Plan har mål om å få e´n million mennesker til å rekke opp hånden for at alle jenter skal få gå på skole. I Norge er «Raise your hand»-aktiviteten lagt til Instagram. For hvert bilde som lastes opp med hashtaggen #bikbok4girls, donerer Bik Bok 1 Euro til Plans arbeid mot diskriminering av jenter. Så langt har over 16.000 deltatt på Instagram; over 2.600 via Instagram-boksen på Oslo S.

Responsen er helt overveldende! Dette viser at urettferdighet mot jenter er et tema som engasjerer. Spesielt ser vi at ungdom er aktive støttespillere, sier Helen Bjørnøy, generalsekretær i Plan Norge.

Kreative løsninger
. Plan Norge kom til oss med et ønske om en aktivitet som kunne skape mer oppmerksomhet rundt deres arbeid med utdanning for jenter, i oppløpet til FNs første offisielle jentedag 11. oktober. Vårt kreative team skisset opp en gigantisk instagramløsning der folk flest i Oslo passerer, nemlig Oslo S, sier daglig leder Camilla Watz Johannessen i JCP Ignite.

Gode ideer er alltid inspirerende å jobbe med og valget av Oslo S som arena er perfekt som Norges mest besøkte stasjon. Dette er et stjerneeksempel på hvordan man kan utnytte utendørs og mobil på en kreativ og spennende måte, sier Bjørn Erik Broady Aasebø, Markedsjef i JCDecaux.

Foto: Tor Lie

Kunde: Plan Norge
Ide´: JCP Ignite
Gjennomføring: Just Cruizin' Production
Teknikk: JCDecaux, Innovate

Involverte byråer

95769 9dfb8 original

JCP PRAD