Gi søppelet nytt liv: Tømmekalender, facebookside og avisannonser som fokuserer på DIY-ideer av søppel

Hvert år samarbeider 17 vestlandskommuner om en tømmekalender som sendes ut til samtlige husstander rundt nyttår. Her står det hvordan søppelet skal sorteres, når spannene skal ut og hvor folk skal henvende seg for å få hjelp. I tillegg har kalenderen hvert år et gjennomgående tema som skal bidra til økt sortering og riktig håndtering. Undersøkelser viste at kalenderen kun ble tatt frem for å sjekke tømmetider. Målet var å lage en kalender folk ville ha fremme, bruke og la seg inspirere av. Kalenderen fokuserer på søppel som ressurs. Store oppslag om ting du kan lage selv, samt småtips gjennom hele kalenderen, inspirerer til å sette i gang. Ideene er basert på vanlig verktøy og hverdagssøppel. Uttrykket er estetisk og viser at det du lager faktisk blir fint og kan brukes. I slutten av september 2012, når fjorårets kalender, den første med dette temaet, gikk mot slutten og 2013-kalenderen var like rundt hjørnet, kom Gi søppelet nytt liv: En facebookside for å dele ideer og prosjekter, fra kalenderen og andre steder. Målet var å styrke gjenbruksfokuset generelt og opplevelsen av kalenderen spesielt. Januar 2013 startet den lokale videreføringen: Fyllannonser i en mengde ulike formater i regionsavisene.

24071 d1fd8 original
24072 9d558 original
56827 b64a9 original
56830 773f5 original
56833 bd421 original

Hvert år samarbeider 17 vestlandskommuner om en tømmekalender som sendes ut til samtlige husstander rundt nyttår. Her står det hvordan søppelet skal sorteres, når spannene skal ut og hvor folk skal henvende seg for å få hjelp. I tillegg har kalenderen hvert år et gjennomgående tema som skal bidra til økt sortering og riktig håndtering.
Undersøkelser viste at kalenderen kun ble tatt frem for å sjekke tømmetider. Målet var å lage en kalender folk ville ha fremme, bruke og la seg inspirere av.

Kalenderen fokuserer på søppel som ressurs. Store oppslag om ting du kan lage selv, samt småtips gjennom hele kalenderen, inspirerer til å sette i gang. Ideene er basert på vanlig verktøy og hverdagssøppel. Uttrykket er estetisk og viser at det du lager faktisk blir fint og kan brukes.
I slutten av september 2012, når fjorårets kalender, den første med dette temaet, gikk mot slutten og 2013-kalenderen var like rundt hjørnet, kom Gi søppelet nytt liv: En facebookside for å dele ideer og prosjekter, fra kalenderen og andre steder. Målet var å styrke gjenbruksfokuset generelt og opplevelsen av kalenderen spesielt.
Januar 2013 startet den lokale videreføringen: Fyllannonser i en mengde ulike formater i regionsavisene.

Involverte byråer

56812 bbac3 original

Aldente reklamebyrå