Lyngenfjord

Lyngen Reker på Lenangsøyra utenfor Tromsø har lang erfaring med rekefiske og videreforedling og salg av reker - både ferske skallreker og pillede reker i lake. Et utgangspunkt for prosjektet var at identiteten til leverandør "forsvant" idet de ferske rekene ble puttet i pose og fraktet ut av butikk. Det ble derfor initiert et prosjekt som skulle se på hvordan Lyngenfjords reker kunne ivaretas som merkevare også etter innkjøp. Lyngenfjord er tilgjengelig i flere kjeder lokalt i regionen, samt i utvalgte forretninger ellers i landet. Markedet kjennetegnes av at leverandør av rekene er usynlige i butikk, mens tildels region blir presentert, som f.eks. "Ferske reker fra Lyngen" o.l. De tydeligste konkurrentene er båtenes, torghandlernes og fiskebilenes reker, mens i butikk er det ferdigpakkede fryste reker fra ulike leverandører. Ferske skallreker fins ikke som etablerte merkevarer i norsk dagligvarehandel. Det har heller ikke vært gode løsninger for emballasje for rekene for forbruker - det har kun vært folierte papirposer eller doble plasposer + papirpose. Disse løsningene har ikke "holdt tett" og uønsket avrenning fra posene har vært en typisk resultat. Dette er en standard "popcorn-bøtte" - og dermed en rimelig emballasje som gir en rekke tydelige brukerfordeler: Enkelt å bære, det renner ikke illeluktende vann fra den i bilen, den holder bedre på kjølingen under transport, man kan sette den rett på bordet og man setter lokket på og setter resten i kjøleskapet. For butikkansatte er det en enklere operasjon enn å få reker ned i en pose og for leverandøren er resultatet at merkevaren Lyngenfjord "blir med hjem" og helt fram til måltidet. Løsningen skiller seg helt klart ut i sin produktkategori hvor posepakking av reker er den etablerte standard. Løsningen er hovedsaklig ment for å kunne bære merkevaren Lyngenfjord videre hjem fra butikk. Emballasjen fungerer både som transportbeskyttelse og som serveringsskål på spisebord.

24119 8e79e original
24120 b36a1 original
36474 d0e40 original