Miljøverndepartementets jubileumsmagasin BALANSEN

Målet var å synliggjøre bredden i Miljøverndepartementets arbeid gjennom fire tiår, med vekt på store seire og positiv utvikling på miljøfeltet, men også kampene som lå bak. Fortelle gode historier om betydningen av miljøvernpolitikken gjennom 40 år, og gjennom disse vise at miljøvern nytter. Magasinet var en av hovedpillarene i jubileumsferingen, og var den av aktivitetene med bredest folkelig appell. Vår hovedutfordring var å presentere til dels tunge byråkratiske prosesser og tørre fakta på en måte som fenget en usedvanlig bred målgruppe. Det ble tidlig klart at historiefortelling måtte stå i sentrum – og reportasjeformen dominere i både tekst og bilder. Konseptet fulgte forøvrig en rød tråd, nemlig at alle kamper, alle fremskritt innen miljøpolitikken er basert på en balanse mellom ulike samfunnsinteresser. Derav publikasjonens navn. Magasinet skulle forøvrig være variert både visuelt og innholdsmessig – med både korte og lange saker, utstrakt bruk av faktabokser og undersaker, og til dels store bilder og illustrasjoner. Innholdet i Balansen er med andre ord et resultat av en rekke bevisste valg, der oppdragsgiver og byrå samarbeidet tett og godt gjennom hele prosessen, fra utvikling til produksjon. En prosess der kreative krumspring hele tiden måtte avbalanseres mot tunge politiske føringer.

28541 2ce1a original
36492 89d1e original
36534 edf4a original
36535 b7802 original
36536 f35d0 original
36537 677cd original
36538 27c69 original
36539 8d866 original
36540 b2a1c original
36541 b998e original
36542 47972 original
36543 a8459 original
36544 e2866 original
36545 c1942 original
36546 6557e original
36547 9fd8a original
36548 dbcf9 original
36549 3429b original
36550 52429 original
36551 8eae6 original
36552 c9b64 original

Målet var å synliggjøre bredden i Miljøverndepartementets arbeid gjennom fire tiår, med vekt på store seire og positiv utvikling på miljøfeltet, men også kampene som lå bak. Fortelle gode historier om betydningen av miljøvernpolitikken gjennom 40 år, og gjennom disse vise at miljøvern nytter.

Magasinet var en av hovedpillarene i jubileumsferingen, og var den av aktivitetene med bredest folkelig appell.

Vår hovedutfordring var å presentere til dels tunge byråkratiske prosesser og tørre fakta på en måte som fenget en usedvanlig bred målgruppe. Det ble tidlig klart at historiefortelling måtte stå i sentrum – og reportasjeformen dominere i både tekst og bilder.

Konseptet fulgte forøvrig en rød tråd, nemlig at alle kamper, alle fremskritt innen miljøpolitikken er basert på en balanse mellom ulike samfunnsinteresser. Derav publikasjonens navn.
Magasinet skulle forøvrig være variert både visuelt og innholdsmessig – med både korte og lange saker, utstrakt bruk av faktabokser og undersaker, og til dels store bilder og illustrasjoner.

Innholdet i Balansen er med andre ord et resultat av en rekke bevisste valg, der oppdragsgiver og byrå samarbeidet tett og godt gjennom hele prosessen, fra utvikling til produksjon. En prosess der kreative krumspring hele tiden måtte avbalanseres mot tunge politiske føringer.

8440-9e95c-original.pdf

23141-211ec-original.pdf PDF, 2.05 MB
Last ned

8439-b4bc9-original.pdf

23183-879c4-original.pdf PDF, 53.891 MB
Last ned

Involverte byråer

79563 aa7a1 original

Los & Co