Adidas valgte Go Electra til jubileumsfilm

Vålerenga feirer 100 år i 2013. Adidas ønsket å feire Oslos Stolthet med en helt spesiell gave – Vålerengas historie og sjel i en to minutter lang film.

36887 3cd9d original
36888 e07c3 original
Heltene fra det sagnomsuste Bohem-laget fra 60-tallet dukker også opp i filmen. Fra venstre: Bonden, Bruno, Henger’n, Terje Skogli og Yngve Andersen
36889 6ff9b original
Heltene fra det sagnomsuste Bohem-laget fra 60-tallet dukker også opp i filmen. Fra venstre: Bonden, Bruno, Henger’n, Terje Skogli og Yngve Andersen

I år er det 100 år siden Vaalerengens Idrætsforening så dagens lys i et kassasnekkeri i Vålerenggata. Dette er 100 år med karakterer, oppturer, nedturer og utallige historier som har formet Oslos Stolthet til det klubben er i dag.

– Vi ønsket å fange følelsen av fellesskap og samhold som denne klubben er så kjent for. I denne filmen har vi samlet flere personer, historier og hendelser som har vært med å fargelegge historien til Vålerenga, sier Thomas Mietinen, Country Brand Manager i adidas Norge.

– For oss var det en ære å gjøre denne filmen. Vålerenga har en rik fotballhistorie og vi ønsket å lage en film som stilistisk og innholdsmessig var vår vri på en fotballfilm, sier Håvard Arnstad, kreativ leder i Go Electra.

Inn i kulturen

Adidas ønsket å lage en film som kunne nå alle fotballinteresserte, som samtidig skulle belønne de med ekstra kunnskap om klubben. Derfor er filmen full av referanser, og man skal kunne sin Vålererenga kultur og historie godt for å kunne dekode alle.

Dette har også blitt lagt merke til av Klanen. «De har skjønt at her må man inn i kulturen og bruke mytene og symbolikken» lyder en kommentar på Klanen.no.

– Dette er tilbakemeldinger som gjør oss svært glade. En viktig del av oppdraget var å treffe fansen, og hvis fansen liker filmen og blir stolte av å se den, gjør det oss ekstra fornøyde. Vi håper også at nye fans gjennom filmen kan få et innblikk i det som har gjort klubben til det den er i dag, avslutter Arnstad.