VG først i Norge med direkte TV-reklame

VGs nyheter skal vises live i reklameavbrekk på TVNorge.

54386 a7b86 original
54392 42e15 original

VGs nye TV-kanal har fått en god start. Over 500.000 nordmenn har allerede funnet veien til kanalen og opplevd TV-nyheter på VG måten. Nå skal enda flere få en smakebit.

TV-rådgiver Rune Nyheim i Carat mener dette er en veldig relevant måte å lansere TV-kanalen på.

– Hvorfor ikke treffe seerne der de er? Det er et klart mål med lanseringskampanjen å få flest mulig til å prøve kanalen. Og når TVNorge gir oss muligheten til å nå ut enda bredere direkte til TV-publikumet er det selvsagt en mulighet vi skal benytte oss av, sier Nyheim.

– Det er første gang man i Norge kjører en TV-kampanje basert på livesendinger, så dette er også en historisk begivenhet. At vi i tillegg kjører hele reklamebreaks på 5-6 min så snakker vi her om en helt unik og spennende måte å annonsere på, sier Nyheim.

Oppdaterte nyheter

– Den nye TV-kanalen til VG gir folk like oppdaterte nyheter på TV som på de andre plattformene til VG. Folk er ikke vant til å få så oppdaterte nyheter på TV som det vi nå legger opp til, sier Markedssjef i VG Camilla Grund.

– Derfor er det viktig for oss at flest mulig får vite hva som skiller oss fra de andre nyhetskanalene. Vi kunne selvfølgelig forklart dette gjennom tradisjonell historiefortelling, men synes at produktet taler glimrende for seg selv. Og når vi i tillegg får vise dette gjennom direktesendinger på TVNorge håper jeg vi klarer å bevise hvor oppdaterte nyhetene våre faktisk er, sier Grund.

– Det er nyhetsbildet som avgjør hva som kommer i reklamespottene, så litt skrekkblandet fryd er det jo. Siden breaking news trumfer alt på TV-kanalen til VG, må vi leve med litt mindre kontroll og planlegging av budskapet i reklamen enn vi er vant til. Jeg mener likefullt at man må tørre å være modigere enn de andre om man skal oppnå mer enn gjennomsnittet, så dette gleder jeg meg skikkelig til, sier Grund.

Enkel, frisk og oppdatert

– Jeg synes dette er en løsning som passer veldig godt inn i en lanseringskampanje av en ny og innovativ TV-kanal, sier rådgiver Jon Fredrik Sandengen i Saatchi & Saatchi.

– Løsningen er så enkel, frisk og oppdatert som det skal være med VG. At mye av reklamens form og innhold skapes live er også i tråd med nyhetskanalens natur. Det blir veldig spennende å se resultatene av de ulike spottene, sier Sandengen.

Live reklameavbrekk på TV er et ledd i kampanjen for å lansere VG på TV, og vil gå hver dag på TV Norge i perioden søndag 23.- 28. november. Første sending skal gå i centerbreaket til «Åndenes makt» førstkommende søndag..

I tillegg til live sendingene inkluderer kampanjen et samarbeid med Canal Digital og en stor markedskampanje på TV, utendørs, radio, nett, mobil og print. Kampanjen er utarbeidet i et samarbeid mellom VG, Saatchi & Saatchi, Icecube og Carat.